Logo facebook - Ikona Logo instagram - Ikona Logo youtube - Ikona Logo spotify - Ikona
zpruszkowa.pl logo

Wszystko, co jest nie tak z ankietą na temat Miejskiego Planu Adaptacji do Zmian Klimatu

Jasiek OCHNIO
Miasto Pruszków przymierza się do przygotowania Miejskiego Planu Adaptacji do Zmian Klimatu. Na pierwszy ogień opublikowano internetową ankietę, która utwierdza w przekonaniu, że Urząd Miasta Pruszkowa cierpi na brak osób biegłych w tematyce zmian klimatu.

Walka ze skutkami globalnych zmian klimatu jest największym wyzwaniem ludzkości w XXI wieku. Wzrost globalnej temperatury przekłada się na coraz częstsze i intensywniejsze fale upałów, susze przeplatane opadami nawalnymi, a także na stepowienie i pustynnienie. Szczególnie narażone na skutki zmiany klimatu są miasta - to tereny w największym stopniu przekształcone przez człowieka.

By ułatwić samorządom działania na rzecz adaptacji do zmian klimatu, w zeszłym roku znowelizowano ustawę Prawo ochrony środowiska. Nowelizacja nakłada na miasta obowiązek sporządzenia Miejskich Planów Adaptacji (MPA). Zgodnie z ustawą, jest to dokument o charakterze strategiczno-wdrożeniowym obejmujący swoim zakresem obszar danego miasta, mający na celu zmniejszenie podatności miasta na zmiany klimatu, w tym poprawę zdolności przystosowania miasta do zmian klimatu.

MPA mają zawierać m.in. szczegółową analizę wrażliwości miasta na zmiany klimatu oraz ocenę zagrożeń klimatycznych. Narzędziami w walce ze skutkami klimatu ma być zazielenianie oraz gospodarowanie wodami opadowymi i roztopowymi.

Miasto pyta, choć nie bardzo wie o co

Zgodnie z ustawą, prezydent miasta zapewnia lokalnej społeczności uczestnictwo w przygotowaniu MPA. Władze Pruszkowa postanowiły wywiązać się z tego obowiązku publikując internetową ankietę. Choć to dobry ruch na początek, to zdaje się on obnażać braki urzędników, którzy nie za bardzo wiedzą jak podejść do tematu.

💡 Masz 5 minut? Tyle wystarczy, żeby wpłynąć na przyszłość Pruszkowa! 🌍 Tworzymy Miejski Plan Adaptacji do Zmian...

Opublikowany przez Miasto Pruszków Poniedziałek, 18 sierpnia 2025

Pytanie nr 3: Czy zauważył(a) Pan/Pani zmiany klimatyczne w Pruszkowie w ostatnich latach?

Ciężko stwierdzić, czego chce dowiedzieć się miasto, zadając to pytanie. Czy w ten sposób Pruszków chce sprawdzić odsetek denialistów klimatycznych? Czy jeżeli większość mieszkańców stwierdzi, że nie zauważyło zmian klimatu w Pruszkowie, to miasto odstąpi od przygotowania miejskiego planu adaptacji (pomimo ustawowego obowiązku)? Idąc tym tropem, można spytać mieszkańców, czy zauważyli wzrost nasłonecznienia w godzinach okołopołudniowych i spadek w godzinach nocnych. 

Pytanie nr 4: Jakie skutki zmian klimatu zauważył(a) Pan/Pani w swoim otoczeniu?

To pytanie ma więcej sensu. Dzięki niemu władze mogą określić główne zagrożenia dla Pruszkowa w związku ze zmianami klimatu. Problem w tym, że część odpowiedzi jest zupełnie nie na temat. Możliwymi do wyboru odpowiedziami są m.in. “problemy z jakością powietrza” oraz “zmniejszenie liczby terenów zielonych”.

Zanieczyszczenia powietrza nie są skutkiem zmian klimatu. To odrębne zjawiska, które są ze sobą blisko związane ze względu na wspólną przyczynę - spalanie paliw kopalnych. Warto wiedzieć, że rezygnacja z paliw kopalnych nie rozwiąże raz na zawsze problemów z jakością powietrza, a walka ze smogiem nie musi wiązać się z rezygnacją ze spalania paliw kopalnych. Więcej o różnicach tych dwóch zjawisk w artykule nauki o klimacie.

Jeżeli chodzi o tereny zielone, spadek ich liczby w Pruszkowie również nie jest skutkiem zmian klimatu (chyba, że chodzi o klimat polityczny i jego zmianę na bardziej betonowy). W przypadku prawie każdej przebudowy ulicy dochodzi do rzezi drzew, ponieważ "inaczej się nie da". W zeszłym roku doświadczyliśmy tego przy skrzyżowaniu Wojska Polskiego i Niepodległości oraz w Parku Mazowsze. W tym roku pod topór poszły drzewa na ulicy Wapiennej.

Pytanie nr 7: Które z poniższych działań uważa Pan/Pani za najważniejsze w ramach adaptacji miasta do zmian klimatu?

Wśród odpowiedzi na to pytanie znajdziemy trzy dotyczące zazieleniania oraz trzy dotyczące gospodarowania wodą - czyli działania proponowane przez ustawę. Pozostałe odpowiedzi są na tyle nieprecyzyjne (i niezwiązane ze zmianami klimatu), że bardziej przypominają korporacyjny greenwashing: inwestycje w technologie przyjazne dla środowiska, zmniejszenie zanieczyszczeń powietrza, gospodarka obiegu zamkniętego oraz wprowadzanie czystszych, tańszych form transportu publicznego.

Do wyboru jest również odpowiedź “zmniejszenie wysp ciepła w mieście”. Choć skwar na betonowym placu aż się prosi o nazwanie “wyspą ciepła”, wcale nią nie jest. W ciągu dnia temperatura w mieście i poza miastem jest podobna. To, co odczuwamy na betonowym placu, to promieniowanie cieplne nagrzanego betonu. Na takim samym placu zlokalizowanym daleko za miastem odczuwalibyśmy taki sam gorąc.

W nocy ciepło w mieście jest "uwięzione" i nie może być łatwo wypromieniowane. To powoduje, że noce w mieście mogą być nawet o kilka stopni cieplejsze niż za miastem. W lato może oznaczać to wystąpienie tropikalnych nocy utrudniających wypoczynek. W zimę natomiast może to przełożyć się na mniejsze potrzeby grzewcze. Miejska wyspa ciepła jest zjawiskiem złożonym i nie zawsze negatywnym. Więcej szczegółów o tym zjawisku w artykule nauki o klimacie.

Miejska wyspa ciepła w Warszawie

Fot.: Miejska wyspa ciepła w Warszawie, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Warszawa 2014

Pytanie nr 9: Jakie formy edukacji klimatycznej są dla Pana/Pani najbardziej odpowiednie?

Samorządy lubią wydawać pieniądze na pikniki i edukację. Nie inaczej jest w Pruszkowie. Wiadomo - nic tak nie powstrzymuje nawalnego deszczu albo 20-dniowej fali upału, jak wyedukowani mieszkańcy i instagramowe rolki z miejskich imprez. 

W rzeczywistości większość osób zdaje sobie sprawę z tego, że zieleń jest lepsza od betonu. Pieniądze wydane na warsztaty, spacery i kampanie społeczne w tym przypadku również należy zaliczyć do działań pozorowanych, którym bliżej do greenwashingu niż realnego adaptowania miasta do zmian klimatu. Pieniądze powinny być wydane na to, co wskazuje ustawa - zazielenianie i gospodarowanie wodą. Nigdzie nie ma w niej mowy o edukacji.

Lepsze jedno celne pytanie niż dziesięć miernych

Ankieta przygotowana przez miasto nie jest pozbawiona celnych i potrzebnych pytań. Szczególnie istotne są dwa. Pierwsze z nich (nr 6) brzmi: Jak ocenia Pan/Pani poziom przygotowania Pruszkowa do wyzwań klimatycznych? Drugim jest pytanie nr 8: Czy w Pana/Pani okolicy występują miejsca szczególnie narażone na skutki zmian klimatu (np. podtopienia, nagrzewanie, brak cienia)? Jeśli tak, proszę wskazać lokalizację i problem.

Te dwa pytania w zupełności by miastu wystarczyły. Skutki globalnych zmian klimatu i metody adaptacji do nich nie są wiedzą, którą miasto musi pozyskać na drodze ankiety. Ocena przygotowania miasta do wyzwań klimatycznych oraz wskazanie miejsc szczególnie narażonych mogą natomiast zdecydowanie pomóc w tworzeniu strategicznego dokumentu, jakim jest miejski plan adaptacji do zmian klimatu.

Artykuły, które również mogą Cię zainteresować:

REDAKCJA POLECA
Rada Gminy Michałowice będzie obradować nad przystąpieniem do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru "Sokołów, Suchy Las" Gospodarka Przestrzenna

Mieszkańcy Pęcic kontra hale magazynowe. Dziś ważne głosowanie

Konstanty CHODKOWSKI

Rada Gminy Michałowice będzie dziś obradować nad przystąpieniem do planu zagospodarowania terenu na styku Sokołowa i Pęcic. Mieszkańcy obawiają się skutków budowy hali magazynowej w sąsiedztwie ich działek. Na szali jest spokój i komfort życia w Pęcicach. W tle duże pieniądze i wątpliwości co do czystości intencji jednego z radnych.