WKD uruchomiła biletomaty na peronach, ale zmniejsza liczbę kursów pociągów do Warszawy aż o 75 proc.!

Przed dwoma tygodniami opisaliśmy skutki skandalicznej – z punktu widzenia pasażerów – decyzji zarządu WKD o wyłączeniu stacjonarnych biletomatów na stacjach. Od tego momentu bilety można było kupować tylko w nielicznych, czynnych w ograniczonych godzinach kasach, w automatach mobilnych (po jednym w każdym dwuwagonowym składzie), w aplikacji w telefonie albo na stronie internetowej.
Spółka nie czuła się zobowiązana, by wytłumaczyć się ze swojej decyzji ani z tego, dlaczego postanowiła w tak dużym stopniu utrudnić życie pasażerom. Co więcej, zarząd WKD, likwidując możliwość płacenia za bilety gotówką w pociągach i na stacjach, mógł złamać art. 59ea ustawy o usługach płatniczych – w Polsce sprzedawca nie może odmówić przyjmowania gotówki.
Potężne utrudnienie zbiegło się w czasie z doniesieniami prasowymi o tym, jak w praktyce wygląda kontrola biletów w WKD. Jak podawała „Gazeta Wyborcza”, jedna z nich przypominała – cytujemy – „bandycki napad”. Wszystko opisaliśmy w artykule „Biletomaty WKD wyłączone, wielu pasażerów nie ma jak kupić biletu. Zarządowi spółki kolejny raz odjechał peron”.
Dwa tygodnie temu wysłaliśmy do zarządu WKD zestaw pytań, w tym dotyczących sposobu reagowania w sytuacji, gdy pasażer jedzie bez biletu, bo nie ma jak ani gdzie go kupić (nie ma przecież w Polsce prawnego obowiązku posiadania telefonu komórkowego ani karty bankowej), i zostaje złapany przez kontrolera. Mimo wielokrotnych telefonów i przypominania się – do dziś nie dostaliśmy odpowiedzi, poza zapewnieniami, że „odpowiedzi wciąż są przygotowywane”.
We wtorek 14 października spółka nieoczekiwanie poinformowała jednak, że biletomaty ponownie zostają uruchomione. Komunikat jest lakoniczny i – tak jak poprzedni nie tłumaczył powodów wyłączenia urządzeń – tak ten nie wyjaśnia przyczyn wycofania się z tamtej decyzji: „Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. uprzejmie informuje, iż od dnia 14.10.2025 r. sprzedaż biletów WKD za pośrednictwem stacjonarnych automatów biletowych znajdujących się na stacjach/przystankach WKD została wznowiona”.
Nie ulega wątpliwości, że decyzja o ponownym uruchomieniu urządzeń uchroniła zarząd WKD przed jeszcze większą kompromitacją. Od wtorku 21 października do czwartku 30 października zaplanowano wymianę rozjazdów na stacji Komorów, a kursowanie kolejek zostanie całkowicie zawieszone na odcinku Nowa Wieś Warszawska – Pruszków. Wszystkie składy z kierunku Grodziska dojadą tylko do Nowej Wsi Warszawskiej, gdzie będzie można przesiąść się do zastępczego autobusu: linia ZA1 L1 pojedzie (przez Komorów) do przystanku WKD w Pruszkowie, skąd można kontynuować podróż do Warszawy, a linia ZA1 L2 – do dworca PKP w Pruszkowie, gdzie można przesiąść się do KM i SKM.
W autobusach zastępczych nie będzie prowadzona sprzedaż biletów, więc gdyby biletomaty na peronach nadal nie działały, pasażerowie mieliby naprawdę poważny problem z ich zakupem, a sprawa kwalifikowałaby się do pilnej interwencji Urzędu Transportu Kolejowego oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i mogłaby (a w takiej sytuacji powinna) zakończyć się nałożeniem na WKD kary finansowej za naruszanie praw pasażera.
Niestety, wtorek 21 października będzie pierwszym z całej serii „sądnych dni” dla pasażerów WKD. Jak poinformowała spółka w komunikacie, na odcinku Pruszków – Warszawa Śródmieście kolejka będzie kursować co 40 minut. Oznacza to, że w ciągu 120 minut zamiast nawet dwunastu kolejek, jak teraz, pojadą tylko trzy. Nie ma szans, by składy przewiozły tylu pasażerów, ilu wożą dziś. Spółka powinna w takiej sytuacji uruchomić wspierającą komunikację autobusową do Warszawy, jednak tego nie zrobi i zwyczajnie zostawi ludzi na lodzie. Mieszkańcy będą zmuszeni albo poszukać połączeń autobusowych, by dostać się do KM i SKM, albo przestawić się na dojazdy prywatnymi samochodami. Żeby dodatkowo utrudnić ludziom życie, w pociągach KM honorowane będą tylko bilety okresowe WKD; jedynie w SKM będzie można pojechać zarówno z biletem jednorazowym, jak i okresowym WKD.
Ze szczegółami funkcjonowania linii WKD 21–30 października oraz z rozkładem jazdy w tych dniach można zapoznać się TUTAJ. Do sprawy będziemy wracać.



