Więcej rowerów, więcej stacji, kompatybilność z warszawskim Veturilo. 1 maja startuje Pruszkowski Rower Miejski
93 rowery będą czekały w Pruszkowie w tegorocznym sezonie, który rozpoczyna się już od majowego długiego weekendu, a nie jak w zeszłym roku dopiero przed wakacjami. Jednośladów będzie o 15 więcej niż w 2023 roku. Przybędą też dwie stacje wypożyczeń: Pogodna w rejonie targowiska (funkcjonowała w 2022 roku i cieszyła sporą popularnością, została jednak zlikwidowana) oraz na parkingu P&R Sadowa w Tworkach. Uruchomienie tej drugiej było obowiązkiem miasta wynikającym z umowy na dofinansowanie budowy parkingu.
Do niewielkiej zmiany dojdzie w rejonie przystanku WKD Pruszków – stacja z ulicy Ewy przeniesiona zostanie na parking P&R przy ul. Pawiej. Lokalizacje pozostałych stacji pozostają bez zmian – wszystkich będzie 15.
– Na trzech stacjach, które cieszyły się największą popularnością w poprzednim sezonie, będzie rozlokowane po 7 rowerów, a na pozostałych po 6. Wysokość opłat za wypożyczenie rowerów nie ulega zmianie. Pierwsze 20 minut korzystania z roweru będzie bezpłatne. Wypożyczenie roweru ponad 20 minut będzie wiązało się z wniesieniem opłaty według cennika – informuje Monika Golędzinowska, naczelnik Wydziału Strategii i Rozwoju Urzędu Miasta Pruszkowa.
Cennik jest następujący: od 21 do 60 minut – 1 zł, od 61 do 120 minut – 3 zł, od 121 do 180 minut – 5 zł, od 181 do 240 minut i każda kolejna godzina – 7 zł.
Stawka, jak widać, jest progresywna, chodzi o to, żeby użytkownicy w jak najmniejszym stopniu używali rowerów do celów rekreacyjnych, a w jak największym do przejazdów po terenie miasta. Rower miejski jest bowiem środkiem transportu uzupełniającym komunikację autobusową.
Już od pierwszego dnia Pruszkowski Rower Miejski będzie kompatybilny z warszawskim Veturilo. Czyli można pojechać nim do Warszawy i tam zwrócić na dowolnej stacji, jak i można z Warszawy przyjechać Veturilo do Pruszkowa i oddać rower na dowolnej stacji pruszkowskiej. Do wypożyczania rowerów w obu systemach wystarczy jedno konto użytkownika Nextbike (spółka jest operatorem PRM i Veturilo).
Decyzja urzędu miasta o zwiększeniu liczby rowerów miejskich wychodzi naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, biorąc pod uwagę duże zainteresowanie nimi każdego roku, ale warto przypomnieć, że jednośladów i tak będzie mniej niż w 2021 roku, kiedy pruszkowianie mieli ich do dyspozycji 106. Ta redukcja spowodowana była decyzją prezydenta Pawła Makucha o… całkowitej likwidacji systemu miejskich jednośladów począwszy od 2023 roku. W ostatniej chwili zapobiegła temu interwencja radnych, w tym Piotra Bąka, którzy znaleźli ad hoc w budżecie pieniądze na uratowanie systemu, ale w okrojonej wielkości (w ub. roku rowerów było tylko 78). Ówczesna decyzja prezydenta była zaskakująca, ponieważ podjął ją w zaciszu gabinetu i nie poprzedziły jej konsultacje ani z mieszkańcami, ani z radnymi.
Nowy prezydent Piotr Bąk, jak i jego przyszły zastępca Michał Landowski w kampanii deklarowali się jako zwolennicy nie tylko utrzymania, ale i rozwoju systemu rowerów miejskich, można się więc spodziewać, że w 2025 roku rowerów przybędzie. Tym bardziej, że ich popularność jest naprawdę spora – w godzinach dużego zainteresowania wypożyczenie jednośladu w niektórych częściach miasta graniczy z cudem, na przykład w rejonie dworców PKP i WKD, na jedynej na osiedlu Staszica stacji przy ulicy Plantowej czy na stacji u zbiegu ulicy Chopina i alei Niepodległości.
Dostępność rowerów jak co roku będzie można sprawdzać zarówno w aplikacji Nextbike, jak i na stronie Nextbike.pl. Lokalizacje wszystkich stacji wypożyczeń w Pruszkowie oraz zasady korzystania z systemu znajdziemy na stronie Pruszkowskiego Roweru Miejskiego: https://pruszkowskirower.pl/