Logo facebook - Ikona Logo instagram - Ikona Logo youtube - Ikona Logo spotify - Ikona
zpruszkowa.pl logo

W poniedziałek rusza wyczekiwana linia autobusowa do Warszawy

Oficjalnie potwierdził to zarówno ZTM, jak i Urząd Miasta Pruszkowa. Kursów nie będzie jednak zbyt wiele, co 30 minut i tylko w godzinach szczytu.
REDAKCJA POLECA
Ztm Autobus
Ilustracja: Ztm Autobus
Zpruszkowa Png 13

Sławomir BUKOWSKI

Autobusy wyruszą z pętli na osiedlu Staszica i pojadą ulicami: Plantową, Powstańców, al. Wojska Polskiego i Alejami Jerozolimskimi do Dworca Zachodniego w Warszawie. Czas przejazdu na całym odcinku wyniesie od 32 do ok. 40 minut, ale oczywiście będzie zależał od warunków na drodze.

W pojazdach obowiązywać będzie taryfa ZTM. Bilet jednorazowy na dwie strefy kosztuje 7 zł (normalny) lub 3,50 zł (ulgowy) i jest ważny przez 90 minut, pozwoli więc przesiąść się w Warszawie na inne linie i dotrzeć do celu. Na przejazd tylko na terenie Pruszkowa (np. z osiedla Staszica do hali Znicz) wystarczy skasować bilet 20-minutowy za 3,40 zł (normalny) lub 1,70 zł (ulgowy). Bilety będą do kupienia w Pruszkowie w salonikach prasowych, kioskach, albo w postaci elektronicznej w aplikacjach na telefon: mPay, Skycash i moBilet. W autobusach powinny być też zainstalowane automaty. Jedno jest pewne: biletu nie kupimy u kierowcy.

Uruchomienie linii 817 oznacza spełnienie jednej z najważniejszych obietnic wyborczych Pawła Makucha. Musieliśmy na to czekać aż trzy lata – prezydent rozmowy z warszawskim ZTM podjął w 2019 roku, raz nawet triumfalnie ogłosił sukces mówiąc na filmiku „Mamy to!”, jednak wybuch pandemii pokrzyżował plany – ZTM odmówił uruchamiania linii w czasie, gdy przewozy pasażerskie gwałtownie spadły, bo ludzie zaczęli pracować zdalnie, a młodzież przeszła na zdalną naukę. Zielone światło pojawiło się dopiero w kolejnej rundzie rozmów w 2021 roku, początkowo zakładano uruchomienie połączenia we wrześniu 2021 r. wraz z rozpoczęciem roku szkolnego, ostatecznie stanęło na 10 stycznia 2022 r. i taka data znalazła się w porozumieniu podpisanym przez prezydenta Pawła Makucha i dyrektora ZTM Warszawa.

Start autobusu do Warszawy to niewątpliwie sukces, ale też pozostawiający niedosyt. Przede wszystkim dlatego, że częstotliwość kursów nie będzie duża. Pierwszy odjazd z osiedla Staszica do Warszawy zaplanowany jest na godz. 4.50, ostatni w porannym szczycie – o 8.50. Po południu pierwszy odjazd z Dworca Zachodniego do Pruszkowa ma być o 14.38, ostatni – o 18.38. Urząd Miasta Pruszkowa był też dotąd impregnowany na argumenty, żeby na terenie Pruszkowa autobus jechał ulicą Bolesława Prusa, a nie Wojska Polskiego. To spory mankament, gdyż przystanki będą bardzo od siebie oddalone (w kierunku Warszawy autobusy zatrzymają się przy skrzyżowaniu al. Wojska Polskiego z ul. Powstańców, potem dopiero przy skrzyżowaniu z ul. Kościuszki i przy hali Znicz). Na ul. Bolesława Prusa przystanków jest znacznie więcej, poza tym kursują tamtędy autobusy komunikacji pruszkowskiej oraz nowe linie Grodziskich Przewozów Autobusowych – przesiadki byłyby łatwiejsze i wygodniejsze. Niezadowoleni będą też mieszkańcy Malich, kórzy od lat bezskutecznie proszą o budowę przystanku autobusowego w Alejach Jerozolimskich w rejonie skrzyżowania z ul. Dolną.  

Linia 817 będzie miała też parę istotnych plusów. Zapewni wygodniejszy dojazd z Pruszkowa pracownikom biurowców na Służewcu (wystarczy przesiąść się przy Łopuszańskiej w autobusy 189 lub 401) oraz do popularnych centrów handlowych i marketów: Makro, Reduta, Blue City. Będzie alternatywą dla ulegających częstym awariom pociągów KM i SKM – posiadacze biletów 30- i 90-dniowych zakodowanych na karcie ZTM lub metropolitanej będą mogli odbywać podróż tym autobusem bez konieczności kupowania nowego biletu, jak to jest w przypadku linii WKD.

Czy linia odniesie sukces frekwencyjny? To dziś chyba największa zagadka. Wstępne podsumowania będzie warto zacząć robić po 3 miesiącach, bardziej wiarygodne – po pół roku funkcjonowania. A jesienią władze Pruszkowa powinny już wiedzieć, czy na 2023 rok planować utrzymanie dotychczasowej częstotliwości kursów, czy jednak należy ją zwiększyć.

Artykuły, które również mogą Cię zainteresować:

REDAKCJA POLECA
Rada Gminy Michałowice będzie obradować nad przystąpieniem do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru "Sokołów, Suchy Las" Gospodarka Przestrzenna

Mieszkańcy Pęcic kontra hale magazynowe. Dziś ważne głosowanie

Konstanty CHODKOWSKI

Rada Gminy Michałowice będzie dziś obradować nad przystąpieniem do planu zagospodarowania terenu na styku Sokołowa i Pęcic. Mieszkańcy obawiają się skutków budowy hali magazynowej w sąsiedztwie ich działek. Na szali jest spokój i komfort życia w Pęcicach. W tle duże pieniądze i wątpliwości co do czystości intencji jednego z radnych.