W biletomatach w kolejkach WKD kupimy bilet bez konieczności drukowania go i kasowania
Na czym polega innowacyjne rozwiązanie? Otóż pasażer wsiada do kolejki, podchodzi do biletomatu (spółka WKD zapewnia, że automaty zostały zainstalowane we wszystkich składach, w każdej kolejce znajduje się jeden automat zlokalizowany od strony kabiny maszynisty zwróconej w kierunku Warszawy), wybiera na ekranie żądany bilet, opcję „Wirtualny Bilet”, przykłada kartę bankową (albo telefon czy smartwatch), płaci i… tyle. Bilet zostaje kupiony i przypisany do karty płatniczej, którą dokonano zakupu. Nie jest drukowany, nie trzeba go kasować, aktywowany jest z chwilą zapłacenia za niego.
I teraz uwaga: przypisanie biletu do karty płatniczej nie polega, jak mogłoby się wydawać, na „wgraniu” go na chip umieszczony na karcie. W momencie zakupu biletomat odnotowuje numer karty, którą dokonano transakcji i umieszcza go w bezpiecznej bazie w chmurze. Podczas kontroli biletów wystarczy przyłożyć do terminala kontrolera kartę bankową, którą dokonano zakupu (albo telefon lub smartwatch) i system sprawdza, czy faktycznie tą kartą zapłacono za przejazd i jaki bilet został kupiony. System jest bezpieczny, do bazy danych nie trafiają ani dane wrażliwe pasażera, ani żadne informacje o jego koncie bankowym. Podobnie kontroler – nie ma wglądu do naszego konta ani do danych karty. Terminal jedynie informuje go, czy bilet został kupiony, czy nie.
Dlaczego to wygodne i coraz popularniejsze na świecie rozwiązanie? Po pierwsze, nie trzeba drukować biletu i go kasować. Po drugie, pozwala oszczędzać papier. Po trzecie, jest wygodne dla osób, którym bateria w telefonie się rozładowała i nie mogą zapłacić za przejazd w aplikacji typu mPay czy moBILET.
System zainstalowany w kolejkach WKD nazywa się MegaGO, dostarczyła go spółka Mera Systemy z Grodziska Mazowieckiego. Więcej o nim można przeczytać na stronie producenta TUTAJ. Ale to niejedyne tego typu rozwiązanie w Polsce. Konkurencyjne, działające na identycznej zasadzie, to Open Payment System (OPS) stworzony przez Mennicę Polską przy wsparciu technologicznym Mastercard. OPS działa z powodzeniem w kilkunastu miastach w Polsce, m.in. w Poznaniu, Bydgoszczy czy Jaworznie.
Spółka WKD z dumą informuje o wprowadzeniu „Wirtualnego Biletu”. – WuKaDka jest pierwszym przewoźnikiem kolejowym mającym w swojej ofercie „Wirtualny bilet”. Nowoczesny system sprzedaży biletów MeraGO wdrożony przez WKD zapewni znacznie wyższą jakość świadczonych usług oraz komfort obsługi naszych pasażerów. Nowe, innowacyjne rozwiązania zapewnią dodatkowe usługi, będą w znacznie większym stopniu przyjazne osobom z niepełnosprawnościami a także środowisku naturalnemu, poprzez zakodowanie biletu na karcie płatniczej zamiast papierowego biletu – mówi Tomasz Tretter, członek zarządu WKD.
Tradycjonaliści, którzy wolą trzymać w kieszeni albo portfelu tradycyjny, skasowany bilet, oczywiście mogą w automatach w kolejkach WKD albo na peronach kupować „zwykłe” bilety. Ale dziś gapowicze podczas kontroli nie mogą już używać popularnego przez laty usprawiedliwienia: „Nie miałem gdzie kupić biletu”. Do dyspozycji mają automaty, stacjonarne kasy na większych przystankach, aplikacje na telefon, a teraz także możliwość zapłacenia za bilet kartą bez drukowania go. Na gapę wukadką jeżdżą wyłącznie ci, którzy za bilet zapłacić zwyczajnie nie chcą.