Uczniowie w Pruszkowie nie przerwali nauki

(221)

Zadania przesyłane dziennikiem elektronicznym, kontakt mejlowy i za pośrednictwem mediów społecznościowych. Okazuje się, że nawet w publicznych szkołach nauka zdalna jest możliwa.

„Przesyłam link do rozgrzewki dla Państwa dzieci, którą wykonają w domu. Następnie proszę zagrać w gry nr 1, 2, 3” – i tu zestaw linków do strony Damiana Rudnika, pięciokrotnego mistrza Polski w biegach średnio- i długodystansowych, trenera lekkiej atletyki i przygotowania motorycznego. Na filmiku trener, na macie rozłożonej na podłodze w pokoju, prezentuje zestaw podstawowych ćwiczeń rozciągających. A gry? Na przykład koło fortuny. Trzeba zakręcić wirtualnym kołem, aby wylosować… 20 brzuszków, 10 pompek albo podpórkę bokiem, na lewej ręce, przez 20 sekund. To nie wszystko. Trzeba jeszcze napisać krótką pracę na temat zasad prawidłowego pływania kraulem i wysłać mailem na adres nauczyciela wf z Pruszkowa, który w taki właśnie sposób motywuje do aktywności w czasie, kiedy szkoły są zamknięte.

O ile jednak nie da się wyegzekwować tego, że młodzież będzie ćwiczyć (trzeba by wszystkim kazać nagrywać komórką filmiki – w sumie też wykonalne), o tyle rozwiązywanie zadań z matematyki, pisanie wypracowań z polskiego na podstawie przeczytanej lektury, wypełnianie testów, pisemne odpowiadanie na pytania znajdujące się pod kolejnymi rozdziałami podręcznika do historii – jest jak najbardziej możliwe. I taki właśnie system pracy z uczniami przyjęli pruszkowscy nauczyciele.

Do dyspozycji pedagodzy mają wiele ciekawych materiałów – dostępnych w sieci za darmo i dla każdego. Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło stronę ze zdalnymi lekcjami: https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje, gdzie można znaleźć materiał ze wszystkich przedmiotów i dla wszystkich klas. „Co powiecie na utrwalenie porównywania ułamków? Jeśli nie ułamki, to może odcinki w graniastosłupach lub sinusy, cosinusy i tangensy kąta ostrego?” – pisze na swojej stronie Ministerstwo Cyfryzacji. „Na naszej stronie znajdziecie propozycje dla uczniów ze wszystkich klas szkoły podstawowej, ale i młodzieży ze szkół ponadpodstawowych. Zgodne z podstawą programową. To treści, które mogą być wykorzystanie w trakcie zdalnego nauczania”.

– Chcemy ułatwiać i podpowiadać. Aby znalezienie interesujących materiałów na naszej stronie było prostsze ułożyliśmy je w formie swoistego planu lekcji dla wszystkich klas, niezależnie od etapu edukacji – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski. 

Resort podkreśla, że jego intencją jest, aby strona była nie tylko inspiracją dla nauczycieli, ale by realnie ułatwiła im pracę, stąd m.in. koncepcja planu lekcji z propozycjami treści na każdy dzień. Nie trzeba z niego korzystać. Nauczyciele mają pełną dowolność w wyborze i wykorzystaniu opublikowanych lekcji i tematów.

W trudnej sytuacji są dziś uczniowie ósmych klas, przygotowujący się właśnie do egzaminu na koniec szkoły oraz tegoroczni maturzyści. Dla nich ofertę bezpłatnych lekcji, dostępnych dla każdego i bez logowania, przygotował urząd marszałkowski województwa kujawsko-pomorskiego. Linki do codziennych transmisji znajdują się na stronach: www.kujawsko-pomorskie.pl oraz edupolis.pl. Każdego dnia nadawanych jest 6 półgodzinnych interaktywnych lekcji online – wykładów, pokazów, warsztatów – z piętnastominutowymi przerwami na pytania i dyskusję. Program przygotowują metodycy pracujący w centrach edukacji nauczycieli w Bydgoszczy, Toruniu i Włocławku, zajęcia prowadzą specjaliści, którym towarzyszą moderatorzy (za ich pośrednictwem można zadawać pytania). Do prowadzenia lekcji zgłosiło się kilkunastu pedagogów – wszyscy są bez wyjątku wybitnymi dydaktykami. Studio, z którego nadawane są zajęcia, ulokowane jest w Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu.

Kryzys wywołany zamknięciem szkół, który zdaniem MEN może potrwać nawet do Wielkanocy, uwidocznił niestety technologiczną przepaść między szkolnictwem publicznym i prywatnym. Sieć szkół języka angielskiego dla dzieci i młodzieży Early Stage, obecna także w Pruszkowie, niemal natychmiast uruchomiła specjalną stronę dla kursantów na poszczególnych poziomach zaawansowania. Lektorzy nagrywają filmiki, w których informują o kolejnych zadaniach do wykonania, trzeba pobrać ćwiczenia, zrobić je i obowiązkowo odesłać, a nawet… zagrać w gry językowe, a rezultatem tych gier się pochwalić. Szkoła lada dzień wystartuje z lektoratami online dla poszczególnych grup, kończy właśnie przygotowywać aplikację pozwalającą prowadzić zajęcia na odległość, gdzie lektor i kursanci będą się widzieć.

Czas koronawirusa mimo wszystko ma jedną, niewątpliwą zaletę. Udowodnił, że bardzo wiele spraw urzędowych można załatwić przez internet albo telefonicznie, a urzędnicy odbierają telefony, zaś nauka zdalna możliwa jest nawet w szkołach publicznych. Do mnie po raz pierwszy w życiu zadzwoniła rejestratorka z przychodni na Drzymały, że najbliższa wizyta jest odwołana. I sama zaproponowała nowy termin! Piekło zamarzło…

“Jakiekolwiek opinie zawarte w artykule są osobistymi poglądami jego autora i nie odzwierciedlają opinii innych autorów bloga zpruszkowa.pl ani opinii wydawcy bloga zpruszkowa.pl. Polityka wydawcy wymaga kategorycznie od autorów, by nie używali określeń zniesławiających, nie naruszali ani nie zezwalali na naruszanie praw autorskich ani jakichkolwiek innych regulacji prawnych korzystając z bloga zpruszkowa.pl. Jakiekolwiek publikacje sprzeczne z polityką wydawcy stanowią przekroczenie zakresu uprawnień autora publikacji. Wydawca nie bierze odpowiedzialności za tego typu publikacje, a autor będzie osobiście ponosić odpowiedzialność za powstałe w wyniku jego publikacji szkody i zobowiązania.”

Sławomir Bukowski

Rodowity pruszkowiak, dziennikarz prasowy, podróżnik. Pracował jako reporter miejski, redaktor, wydawca. Specjalizuje się w tematyce samorządowej. Interesuje się rozwiązaniami smart city, problematyką transportu i mobilności miejskiej. Prywatnie zwariowany podróżnik, jeździ tam gdzie dowiozą go tanie linie, uwielbia wędrówki z plecakiem od rana do nocy, lokalną kuchnię i wino.

PROFIL REDAKTORA