Dlaczego zamiast rozwijać system, urząd miasta go redukuje? Jak się dowiedzieliśmy, powodem są ograniczenia budżetowe i rosnące ceny dyktowane przez wykonawców. W tym roku przeliczono, że aby zmieścić się w kwocie zapisanej w budżecie na 2022 rok, liczbę jednośladów trzeba z góry określić na 90 (zamiast 106, jak w ub. roku).

Podobnie jak w poprzednich latach jedyną ofertę w przetargu złożyła spółka Nextbike Polska, za swoją usługę zażądała 536 tys. zł. Po podpisaniu umowy wykonawca będzie miał maksymalnie 4 tygodnie na uruchomienie systemu. Rowery na ulicach pojawią się więc w drugiej połowie kwietnia. Urzędowi miasta zależy, żeby zdążyć przed długim majowym weekendem.

W rzeczywistości rowerów będzie nieco więcej, bo oprócz liczb podawanych przez miasto w oficjalnych statystykach co roku uruchamiane są też dwie stacje komercyjne, finansowane przez MLP Group: przy ul. 3-go Maja 8 w Pruszkowie oraz w Mosznie Parceli. Ale i tak globalnie jednośladów dostępnych będzie o kilkanaście mniej, co z pewnością miłośnicy jednośladów odczują szczególnie w słoneczne weekendy, kiedy rowery miejskie cieszą się dużą popularnością. 

Teraz dwie wiadomości, dobra i zła. Dobra – cennik wypożyczeń nie ulegnie zmianie.  Pierwsze 20 minut jak poprzednio będzie gratis, następnie od 21. do 60. minuty – 1 zł, druga godzina – 3 zł, trzecia – 5 zł, czwarta i każda następna – 7 zł. Zła informacja jest dla mieszkańców Malich – w tym roku na osiedlu nie będzie stacji rowerów miejskich. Jak tłumaczy urząd miasta, powodem jest przebudowa ulicy Spacerowej, gdzie była ona zlokalizowana. Ta decyzja ze zrozumieniem maliszan z pewnością się nie spotka, choć z drugiej strony pod względem liczby wypożyczeń stacja przy Spacerowej znajduje się na przedostatnim miejscu w Pruszkowie (patrz zestawienie na koniec artykułu).

Jest duża szansa, że już na starcie tegorocznego sezonu Pruszkowski Rower Miejski będzie kompatybilny z warszawskim Veturilo, co pozwoli na przejazdy z Pruszkowa do Warszawy i oddawanie tam naszych rowerów, oraz na przyjazdy do Pruszkowa ze stolicy warszawskimi jednośladami i pozostawianie ich na naszych stacjach. – Mamy deklarację gotowości podpisania umowy od Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy. Chcielibyśmy, żeby już na marcowej sesji rady miasta przyjęta została uchwała zezwalająca prezydentowi na podpisanie porozumienia międzygminnego w tej sprawie – mówi Monika Golędzinowska, naczelnik Wydziału Strategii i Rozwoju Urzędu Miasta Pruszkowa.

A jaką popularnością cieszą się poszczególne stacje rowerowe w Pruszkowie? Oto zestawienie liczby wypożyczeń w 2021 roku przygotowane przez Nextbike Polska:

  1. PKP – 2789
  2. Plantowa – 1927
  3. Park Sokoła – 1834
  4. WKD Pruszków – 1829
  5. Parking Waryńskiego – 1709
  6. Robotnicza – 1426
  7. Centrum Kultury i Sportu – 1228
  8. Park Mazowsze – 978
  9. MLP Pruszków I – 908
  10. Mickiewicza – 756
  11. Gałczyńskiego – 739
  12. Park Żwirowisko – 714
  13. MLP Pruszków II – 602
  14. Spacerowa – 391
  15. Ostoja – 206

Przez cały ubiegłoroczny sezon rowery wypożyczono w Pruszkowie ponad 18 tys. razy.