Logo facebook - Ikona Logo instagram - Ikona Logo youtube - Ikona Logo spotify - Ikona
zpruszkowa.pl logo

Liceum Zana: Renata Jakubiak odpowiada uczniom liceum

Jasiek OCHNIO
Po dwóch miesiącach kryzysu w liceum im. Tomasza Zana w Pruszkowie dyrektorka Renata Jakubiak postanowiła odpowiedzieć na pytania uczniów. Publikujemy wszystkie odpowiedzi.
Cezary Lewiński, Przewodniczący Młodzieżowej Rady Powiatu Pruszkowskiego, otrzymał odpowiedzi od dyrektorki LO im. Tomasza Zana w Pruszkowie na pytania zadane przez uczniów
Ilustracja: Cezary Lewiński, Przewodniczący Młodzieżowej Rady Powiatu Pruszkowskiego, otrzymał odpowiedzi od dyrektorki LO im. Tomasza Zana w Pruszkowie na pytania zadane przez uczniów

W połowie maja w Liceum im Tomasza Zana w Pruszkowie wybuchł kryzys po tym, jak w lokalnych mediach zostały opublikowane pisma sygnalistów skarżących się na pogarszające się warunki pracy w szkole. Zarzuty w skargach kierowane były wobec Renaty Jakubiak, nowa dyrektorki placówki, która swoją funkcję sprawuje od początku roku szkolnego 2024/2025. Sprawę dokładnie opisaliśmy w serii artykułów na naszej stronie.

Dnia 23 czerwca, w siedzibie Starostwa Powiatowego w Pruszkowie, odbyło się spotkanie uczniów i rodziców z LO im. Tomasza Zana w Pruszkowie z przedstawicielami Zarządu Powiatu Pruszkowskiego. Inicjatorem spotkania był Cezary Lewiński - Przewodniczący Młodzieżowej Rady Powiatu Pruszkowskiego. Niestety na spotkaniu zabrakło dyrektorki Renaty Jakubiak oraz wicedyrektorki Kamilli Oliwii Płocharskiej (pisaliśmy o tym TUTAJ). 

Wobec tego faktu postanowiono, że pytania od uczniów zostaną zebrane i spisane przez Cezarego Lewińskiego, a następnie przekazane do Renaty Jakubiak za pośrednictwem Zarządu Powiatu. Odpowiedzi na zebrane pytania Cezary Lewiński opublikował na swoim profilu na Facebooku we wtorek, 22 lipca. Jego opinia na temat udzielonych odpowiedzi nie napawa optymizmem: 

– Co w nich znajdziemy? Niestety, żadnych konkretów – czytamy w opisie posta. Według Cezarego Lewińskiego odpowiedzi dyrektorki kłócą się z rzeczywistością, a zwlekanie z odpowiedzią na proponowane spotkanie uczniowie-dyrekcja traktuje jako wymówkę do uniknięcia konfrontacji. 

– Zignorowanie głosu uczniów tak jak próbuje to zrobić w moim przekonaniu Pani Dyrektor to najgorsza decyzja jaką można podjąć i na to mojej zgody nie ma” – pisze przewodniczący Lewiński.

Zaskakujące pisma z Zana. Dyrekcja nie ma czasu na uczniów? Niespełna dzień po opublikowaniu mojego posta pojawiła się...

Opublikowany przez Czarka Lewińskiego Wtorek, 22 lipca 2025

Odpowiedzi Renaty Jakubiak na pytania zadane przez uczniów 

Poniżej publikujemy pełną treść odpowiedzi dyrektorki Renaty Jakubiak (zachowujemy oryginalną pisownię):

Uprzejmie dziękuję za wyrażenie troski o dobro społeczności szkolnej i chęć prowadzenia dialogu. Ze względu na okres wakacyjny, trwające urlopy pracowników zarówno w szl‹ole jak i w Zarządzie Powiatu, dostępność uczestników spotkania jest ograniczona a ustalenie terminu przesunięte. W załączeniu przesyłam odpowiedzi na pytania uczniów i absolwentów. Jestem otwarta na współpracę dla dobra całej społeczności szkolnej.

1. Atmosfera w szkole

1.1. Dlaczego od września Pani Dyrektor bardzo rzadko pojawiała się poza gabinetem dyrektora?

Od 2 września 2024 pełnię funkcję dyrektora szkoły. Od tego czasu uczestniczę we wszystkich kluczowych aspektach życia szkolnego.

1.2. Jak dyrekcja zamierza odbudować atmosferę zaufania, skoro unika dialogu zarówno z uczniami, jak i rodzicami?

Uczestniczyłam i będę brała udział we wszystkich zaplanowanych w szkole spotkaniach z uczniami i rodzicami oraz staram się być dostępna, odpowiadając na bieżące potrzeby i sytuacje wymagające rozmowy i wsparcia. Do dyspozycji rodziców i uczniów jest również wicedyrektor szkoły.

1.3. Czy dyrekcja zauważyła, że poziom frekwencji uczniów w tym roku szkolnym spadł w porównaniu do lat poprzednich? Jak dyrekcja interpretuje ten fakt i co – jej zdaniem – mówi to o panującej w szkole atmosferze?

Frekwencja utrzymuje się na stabilnym poziomie.

2. Zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli

2.1. Czy dyrekcja zauważyła, że nauczyciele w ostatnich miesiącach stali się wycofani, zestresowani? Czy zdają sobie Państwo sprawę, że jest to zauważalne z perspektywy uczniów

Praca w szkole wiąże się z wieloma wyzwaniami, które mogą wpływać na samopoczucie nauczycieli. Informację uczniów uwzględnię w działaniach na rzecz poprawy atmosfery w szkole.

2.2. W ostatnim roku kilku nauczycieli przebywało przez dłuższy czas na zwolnieniach lekarskich, w tym i tych psychiatrycznych. Co dyrekcja o tym myśli? Czy takie zjawisko jest normalne w takiej liczbie?

Każde zwolnienie lekarskie traktuję z poszanowaniem prawa do zdrowia i prywatności pracownika, nie podlega ono stygmatyzacji ze względu na jednostkę chorobową.

2.3. Czy mogą Państwo zapewnić, że w nowym roku szkolnym szkoła będzie miała stabilny i przygotowany zespół nauczycieli, zwłaszcza z przedmiotów maturalnych?

Podejmujemy działania, aby zapewnić wykwalifikowaną kadrę nauczycielską. Zarówno już pracujący jak i nowo zatrudniani nauczyciele to osoby ponoszące odpowiedzialność za podejmowane zobowiązania i decyzje. Jesteśmy przy tym pewni, że zapewnienie odpowiedniej kadry w roku szkolnym 2025/2026 jest absolutnie niezagrożone.

2.4. Jakie działania zamierza podjąć dyrekcja, aby poprawić atmosferę wśród nauczycieli i zapobiec kolejnym odejściom?

Zmiana to naturalna droga pociągająca za sobą szereg emocji, przed nami te pozytywne. Spotkania, warsztaty wspierające, wspólne inicjatywy z pewnością wzmocnią atmosferę. Z wieloma nauczycielami odbyły się również indywidualne rozmowy, co pozwoliło rozwiać różne obawy czy wątpliwości.

2.5. Pani Małgorzata Kucharska, Naczelnik Wydziału Edukacji Powiatu Pruszkowskiego, wskazała na spotkaniu 23.06.2025 (na którym liczyliśmy na obecność dyrekcji liceum i zasmuciła nas Państwa nieobecność), że odejście 5 z 15 nauczycieli z końcem roku szkolnego „budzi niepokój starostwa”. Czy sytuacja, w której odchodzą nauczyciele nie tylko z powodów technicznych, budzi także niepokój dyrekcji?

Każda taka sytuacja jest analizowana. Obecnie podejmujemy działania związane z rekrutacją nowych nauczycieli aby zapewnić ciągłość pracy szkoły i realizację podstawy programowej. Podjęte działania zagwarantują odpowiednią obsadę kadry pedagogicznej w naszym Liceum.

3. Zatrudnienie studenta bez kwalifikacji

3.1. Dlaczego zdecydowano się zatrudnić studenta bez przygotowania pedagogicznego do prowadzenia lekcji matematyki, skoro zgłosiła się osoba z doświadczeniem?

Decyzja o zatrudnieniu studenta została podjęta w wyniku wyjątkowej sytuacji kadrowej i po analizie dostępnych możliwości.

3.2. Czy dyrekcja uznała, że w naszej szkole – znanej z wysokiego poziomu nauczania – taki wybór jest wystarczający?

Zatrudnienie osoby bez pełnych kwalifikacji było rozwiązaniem tymczasowym, wdrożonym w sytuacji braku możliwości zatrudnienia nauczyciela z wymaganymi uprawnieniami. Równocześnie, podkreślić trzeba, że zatrudnienie nastąpiło z pełnym poszanowaniem obowiązujących przepisów.

3.3. W czasie tych lekcji pomijano lub powierzchownie omawiano niektóre tematy – nie było jasne, dlaczego. Czy dyrekcja monitorowała sposób prowadzenia zajęć?

Podręcznik jest narzędziem pomocniczym w realizowaniu podstawy programowej. Zajęcia były monitorowane, analizowane i omawiane. Każdy nauczyciel ma swoją odpowiedzialność za metody dydaktyczne i sposób prowadzenia lekcji. Nadzór pedagogiczny był sprawowany.

3.4. Podczas lekcji bardzo istotne jest bezpieczeństwo uczniów. Kto w takim razie poniósłby odpowiedzialność, gdyby coś wydarzyło się na lekcji prowadzonej przez studenta, skoro nie miał on podobno żadnych uprawnień pedagogicznych do prowadzenia zajęć?

Decyzja o zatrudnieniu osoby bez kwalifikacji podejmowana jest z zachowaniem procedur i uzyskaniem zgody organu nadzorującego. Za bezpieczeństwo podczas zajęć odpowiada osoba prowadząca zajęcia oraz dyrektor szkoły.

4. Nieobecność nauczycielki matematyki i lekcje bez zastępstw

4.1. Dlaczego klasa maturalna musiała na początku sama dopraszać się o lekcje matematyki, kiedy nauczycielka matematyki poszła na zwolnienie lekarskie?

W przypadku nieobecności nauczyciela dyrektor szkoły ma obowiązek zapewnić uczniom opiekę i zapewnić ciągłość realizacji podstawy programowej. Kluczem przydzielania zastępstw jest dostępność i kwalifikacje uprawniające do nauczania danego przedmiotu. W przypadku długotrwałej nieobecności podejmowane są działania mające zatrudnienie nauczyciela na zastępstwo.

4.2. Czy dyrekcja uważa, że to w porządku, żeby uczniowie na kilka miesięcy przed egzaminem maturalnym tygodniami nie mieli lekcji z najważniejszego przedmiotu? Czy dyrekcja wie, że taka sytuacja była bardzo stresująca dla niektórych uczniów?

Brak regularnych lekcji z przedmiotu maturalnego jest sytuacją trudną i stresującą, dlatego podjęte zostały działania mające na celu zapewnienie zastępstwa. Ze względu na ograniczoną dostępność nauczycieli matematyki nie zawsze jest to możliwe od razu.

4.3. Co może Pani Jakubiak powiedzieć, o swoich nieobecnościach w kwietniu na lekcjach u klasy maturalnej, na kilka tygodni przed maturą? Musieliśmy sami przerabiać arkusze bez możliwości zadania pytań i sprawdzenia. Dodatkowo, zdarzało się, że na lekcjach pojawiali się inni nauczyciele niż Pani Dyrektor, nieuczący matematyki, co utrudniało nam na przykład sprawdzenie poprawności wykonywanych zadań.

Nieobecność dyrektora była zaplanowana i zgłoszona do organu prowadzącego szkołę.

5. Organizacja szkoły

5.1. Dlaczego w tym roku szkolnym uczniowie klas 1–3 przez wiele miesięcy nie znali planu zajęć na dłużej niż tydzień do przodu?

Plan lekcji ulegał modyfikacjom z uwagi na potrzeby kadrowe i organizacyjne szkoły.

5.2. Dlaczego informacja o tym, kto będzie naszym wychowawcą w kolejnym roku, została podana dopiero pod koniec czerwca? Dla wielu uczniów to bardzo ważna sprawa.

Informacja o wychowawcach była podana na początku czerwca 2025 r.

5.3. Dlaczego w tym roku uczniowie klas drugich i trzecich zostali poinformowani o terminach praktyk pedagogicznych dopiero w maju, podczas gdy do tej pory były one planowane wcześniej i odbywały się w maju/czerwcu, a nie we wrześniu?

Praktyki pedagogiczne są organizowane zgodnie z kalendarzem roku szkolnego. Zmiana terminu wynikała z organizacji pracy szkoły i dostępności miejsc praktyk.

6. Sposób komunikacji

6.1. Czy dyrekcja uważa, że nowa forma komunikacji przez e-dziennik i ograniczony dostęp do Pani Dyrektor jest wystarczająca w sytuacjach, które budzą niepokój uczniów i ich rodziców?

Kontakt przez e-dziennik jest oficjalnym i zalecanym kanałem komunikacji. W razie potrzeby uczniowie i rodzice mogą umówić się na spotkanie z dyrekcją szkoły.

6.2. Czy dyrekcja była świadoma, że w ostatnich miesiącach uczniowie i ich rodzice często czuli się zbywani i zniechęcani do zadawania pytań oraz zgłaszania problemów?

Każdy zgłaszany problem był analizowany i podejmowano działania mające na celu jego rozwiązanie. Szkoła jest miejscem dialogu i współpracy.

7. Rola samorządu uczniowskiego

7.1. Dlaczego dyrekcja w ostatnim roku szkolnym nie organizowała spotkań z samorządem uczniowskim lub nie brała w nich udziału?

Spotkania z przedstawicielami samorządu uczniowskiego odbywały się, a szkoła dąży do rozwijania tej formy współpracy.

7.2. Czy dyrekcja planuje w przyszłym roku szkolnym realnie wspierać działania samorządu i angażować go w ważne decyzje dotyczące uczniów?

Tak. Współpraca z samorządem uczniowskim jest jednym z priorytetów pracy szkoły.

8. Pytania końcowe

8.1. Czy dyrekcja rozważa przeprosiny wobec uczniów i nauczycieli za sposób prowadzenia szkoły w ostatnim roku szkolnym, który dla wielu z nas był bardzo trudny i stresujący?

Zdaję sobie sprawę, że mijający rok był czasem zmian i wyzwań. Zależy mi na tym, aby szkoła była miejscem bezpiecznym i przyjaznym. Wszelkie uwagi i doświadczenia zostaną uwzględnione w dalszej pracy.

8.2. Czy Pani Dyrektor wyciągnęła jakieś wnioski z tego roku szkolnego? Jeśli tak, jakie?

Tak. Zmiany w szkole wymagają czasu i współpracy. Wnioski dotyczą potrzeby transparentnej komunikacji, budowania relacji i konsekwentnej pracy na rzecz wspólnego dobra.

8.3. Czy Pani Dyrektor rozważa rezygnację z funkcji dyrektora liceum, jeśli atmosfera nie ulegnie poprawie?

Moim celem jest dalsze działanie na rzecz rozwoju szkoły i poprawy atmosfery, we współpracy z całą społecznością szkolną.

Pliki do pobrania

Odpowiedzi Renaty Jakubiak na pytania zadane przez uczniów renata_jakubiak_odpowiedzi.pdf (720,15 KB)

Artykuły, które również mogą Cię zainteresować:

Posiedzenie Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Promocji Rady Powiatu Pruszkowskiego Edukacja i Oświata

Renata Jakubiak przerwała milczenie: nie jestem skonfliktowana z żadnym nauczycielem

Konstanty CHODKOWSKI

Dyrektorka Liceum im. Tomasza Zana w Pruszkowie nieoczekiwanie przerwała milczenie. Podczas posiedzenia Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Promocji Rady Powiatu Pruszkowskiego stwierdziła, że nie jest skonfliktowana z żadnym z nauczycieli. Tym niemniej, jak sama przyznaje, jej pomysł na wyjście z impasu opiera się w dużej mierze na... zmianach kadrowych.