Od wtorku armagedon na WKD. Spółka tłumaczy się z braku autobusów zastępczych do Warszawy i... rozdaje cukierki

Od wtorku 21 października do czwartku 30 października w związku z wymianą rozjazdów oraz przebudową toru nr 1 w Komorowie całkowicie wstrzymany zostanie ruch pociągów WKD na odcinku Nowa Wieś Warszawska – Pruszków WKD.
Linia WKD zostanie podzielona na trzy odcinki, na których prowadzony będzie ruch:
– Milanówek Grudów – Podkowa Leśna Zachodnia;
– Grodzisk Mazowiecki Radońska – Nowa Wieś Warszawska;
– Pruszków WKD – Warszawa Śródmieście WKD.
Na odcinku Nowa Wieś Warszawska – Komorów – Pruszków WKD uruchomiona zostanie zastępcza linia autobusowa ZA1 L1, której zadaniem będzie „spięcie” końcówek tras kolejki. Druga linia, ZA1 L2, będzie kursować na odcinku Nowa Wieś Warszawska – Pruszków PKP – ma „przerzucać” pasażerów WKD do pociągów KM i SKM.
Fatalna dla pasażerów informacja jest taka, że na odcinku Pruszków WKD – Warszawa Śródmieście WKD pociągi będą kursować raz na 40 minut. Tak, to nie jest pomyłka. W ciągu każdych 120 minut pojadą tylko trzy pociągi, zamiast – jak dotąd – nawet dwunastu. Nie ma szans, by WKD przewiozła tylu pasażerów, ilu przewozi na co dzień. Rozwiązaniem mogłyby być autobusy zastępcze z Pruszkowa do Warszawy, które zabierałyby przynajmniej część podróżnych, jednak spółka uznała, że ich nie uruchomi.
Dlaczego WKD zostawia swoich pasażerów na lodzie?
Pytanie o przyczyny braku autobusów do Warszawy wysłaliśmy do rzecznika spółki, Krzysztofa Kuleszy.
Odpowiedź, jaką otrzymaliśmy, jest długa. Rzecznik pisze, że spółka przeanalizowała przepustowość infrastruktury drogowej. „Oszacowany czas przejazdu autobusem mogącym pełnić funkcję uzupełniającą na pełnej trasie pomiędzy Podkową Leśną lub Nową Wsią Warszawską a centrum Warszawy, z podjazdem choćby do kluczowych stacji lub przystanków, byłby o blisko połowę dłuższy od czasu przejazdu pociągiem, nawet w relacji łączonej z wykorzystaniem zaplanowanej zastępczej komunikacji autobusowej pomiędzy punktami przesiadkowymi” – pisze Krzysztof Kulesza.
Dalej tłumaczy, że na odcinku Dworzec Zachodni – Warszawa Śródmieście WKD występują duże korki, które znacząco spowalniają ruch, przez co autobusowa komunikacja wspierająca charakteryzowałaby się niską punktualnością i regularnością.
„Nie jest niestety możliwe przeniesienie znaczącej części potoku pasażerskiego z pociągów WKD bezpośrednio do równoległej linii wspierającej, poprowadzonej po infrastrukturze drogowej. Mając na uwadze powyższe uwarunkowania, postawiono na sprawdzające się wzorem lat ubiegłych rozwiązania polegające na tymczasowym, krótkoterminowym wykorzystaniu istniejących obecnie rezerw podaży miejsc w środkach transportu zbiorowego uruchamianych przez funkcjonujących na równoległych do linii WKD trasach przewoźników oraz operatorów kolejowych i autobusowych” – czytamy w odpowiedzi.
Rzecznik opisuje współpracę z innymi przewoźnikami, którzy będą honorować bilety WKD: KM, SKM i ZTM. „Według obserwacji dokonywanych w latach ubiegłych, wprowadzenie możliwości tymczasowego, krótkoterminowego honorowania biletów WKD w równolegle funkcjonujących środkach transportu zbiorowego, z którego skorzystanie pozostaje oczywiście uwarunkowane pewnymi niedogodnościami (konieczność pokonania dodatkowej drogi), otwiera dla zdecydowanej większości pasażerów rozpoczynających podróż w największych ośrodkach, takich jak Grodzisk Mazowiecki, Milanówek i Pruszków, dodatkową perspektywę na dojazd, ze szczególnym uwzględnieniem najszybszych środków transportu szynowego” – dodaje Kulesza. „W celu przeniesienia jak największej części potoku pasażerskiego z południowo-zachodniego odcinka linii WKD na połączenia kolejowe łączące Pruszków z centrum Warszawy, podjęto decyzję o uruchomieniu dodatkowej linii zastępczej komunikacji autobusowej wiodącej od przystanku Nowa Wieś Warszawska do stacji PKP w Pruszkowie. Połączenie będzie funkcjonować w dni powszednie, przez cały dzień”.
Władze Pruszkowa swoim mieszkańcom nie pomogą
Do Urzędu Miasta Pruszkowa wysłaliśmy pytania dotyczące działań miasta, które mogłyby zapobiec armagedonowi na linii WKD albo przynajmniej znacząco go zmniejszyć. Prezydent Pruszkowa mógłby zrobić dla swoich mieszkańców wiele – choćby uruchomić dodatkowe linie łączące przystanki WKD z dworcem PKP albo zwiększyć częstotliwość kursowania już istniejących. Mógłby też dogadać się z ZTM, aby w dniach 21–30 października linia 817, stanowiąca dla mieszkańców dogodną alternatywę dla WKD, kursowała przez cały dzień.,
Odpowiedź, jaką dostaliśmy, jest negatywna: miasto żadnych działań nie podjęło, a obowiązek w tym zakresie przerzuca na zarząd WKD.
„Miasto Pruszków pozostaje w kontakcie z przedstawicielami spółki WKD w związku z planowanymi pracami modernizacyjnymi oraz wynikającymi z nich ograniczeniami w kursowaniu pociągów. Jednocześnie podkreślamy, że za organizację zastępczej komunikacji autobusowej na wyłączonym odcinku trasy odpowiada przewoźnik – spółka WKD, a nie Miasto Pruszków. To po stronie spółki leży zarówno planowanie, jak i finansowanie tymczasowych rozwiązań transportowych” – czytamy w odpowiedzi przesłanej przez rzecznika Urzędu Miasta Pruszkowa Krzysztofa Olszewskiego.
Dalej rzecznik miasta przypomina, że po Pruszkowie kursuje aż dziewięć linii autobusowych i prawie wszystkie pozwalają dostać się w rejon dworca PKP, skąd odjeżdżają do Warszawy pociągi KM i SKM. „Należy podkreślić, że Miasto Pruszków nie dysponuje własnym taborem autobusowym, a uruchomienie dodatkowych połączeń wiązałoby się z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów. W obecnej chwili nie przewiduje się uruchomienia dodatkowej linii dedykowanej wyłącznie połączeniu przystanków WKD i stacji PKP”.
A co z linią 817, która mogłaby kursować cały dzień? „Uruchomienie dodatkowych kursów linii 817, jako ewentualne rozszerzenie zakresu alternatywy dla pociągów WKD, musiałoby zostać zrealizowane i sfinansowane przez WKD, jako podmiot odpowiedzialny za organizację zastępczej komunikacji w związku z prowadzonymi pracami na swojej infrastrukturze. Miasto Pruszków nie posiada obecnie wolnych środków w budżecie, które mogłyby zostać przeznaczone na współfinansowanie dodatkowych kursów tej linii” – dodaje rzecznik i kończy formułką, mającą chyba zatrzeć niezbyt pozytywne wrażenie bijące z przesłanej nam odpowiedzi: „Zapewniamy, że Miasto Pruszków priorytetowo traktuje zapewnienie mieszkańcom sprawnej i dostępnej komunikacji publicznej. Sytuacja związana z pracami na linii WKD jest i będzie na bieżąco monitorowana, a w razie potrzeby podejmiemy działania we współpracy z odpowiednimi instytucjami”.
Honorowanie biletów WKD u innych przewoźników od 21 do 30 października
– W Kolejach Mazowieckich na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Warszawa Śródmieście honorowane są wyłącznie bilety okresowe WKD.
– W pociągach SKM na linii S1 na odcinku Pruszków – Warszawa Śródmieście honorowane są zarówno bilety jednorazowe, jak i okresowe WKD.
– W autobusach ZTM 817 – na całej trasie honorowane są bilety jednorazowe i okresowe WKD.
– W autobusach ZTM 717 – na odcinku Piastów Norwida – Dworzec Zachodni honorowane są bilety jednorazowe i okresowe WKD.
Pasażerowie rozpoczynający podróż SKM lub autobusami 717 i 817 z biletem jednorazowym WKD zobowiązani są skasować bilet odręcznie, wpisując w miejscu przeznaczonym na odcisk datownika datę, godzinę i minuty rozpoczęcia przejazdu. Tak samo muszą postąpić pasażerowie wsiadający z biletem jednorazowym WKD do autobusów zastępczych ZA1 L1 (Pruszków WKD – Komorów – Nowa Wieś Warszawska) oraz ZA1 L2 (Pruszków PKP – Nowa Wieś Warszawska).
Spółka WKD tłumaczy, że czas przesiadki traktowany jest jako przejściowy i nie ma wpływu na czas ważności biletu w stosunku do czasu przejazdu pociągiem WKD według zwykłej organizacji ruchu.
Uwaga na pułapki
– Trzeba pamiętać, że bilety jednorazowe WKD nie są honorowane w pociągach Kolei Mazowieckich! Honorowane są tylko w SKM (linia S1) oraz w autobusach 717 i 817.
– Linia ZA1 L2 w relacji Nowa Wieś Warszawska – Pruszków PKP kursuje co 40 minut, ale wyłącznie w dni powszednie, w godzinach 5.45–22.25.
– W autobusach Pruszkowskiej Komunikacji Miejskiej żadne bilety WKD nie są honorowane! Za to linia 10, pozwalająca dojechać spod przystanku WKD Pruszków do dworca PKP Pruszków, jest bezpłatna dla wszystkich pasażerów.
Pełnym komunikat WKD o utrudnienia wraz z rozkładem jazdy – także linii autobusowych ZA1 L1 i ZA1 L2 – znajduje się TUTAJ
W poniedziałek 20 października w pociągach WKD prowadzona była akcja informacyjna dotycząca wprowadzanych utrudnień. Pracownicy spółki rozdawali pasażerom ulotki informacyjne i cukierki.