Od piątku do niedzieli ograniczenia w ruchu WKD. Spółka tłumaczy, dlaczego tak drastyczne cięcia w kursach do Warszawy są konieczne

Pasażerowie wciąż mają w pamięci gehennę, jaką WKD zafundowała im pod koniec października. Z powodu wymiany rozjazdów oraz przebudowy toru nr 1 w Komorowie całkowicie wstrzymano wtedy ruch pociągów na odcinku Nowa Wieś Warszawska – Pruszków, a brakujący fragment trasy obsługiwały autobusy. Nie dość, że z Pruszkowa do Warszawy wukadki odjeżdżały raz na 40 minut (zamiast standardowo co 10), to jeszcze autobusy się spóźniały, a kolejki nie czekały na nie. Podróż z Podkowy Leśnej do Warszawy potrafiła trwać nawet półtorej godziny. Pasażerowie nie zostawili wtedy na zarządzie spółki suchej nitki.
Przed nami kolejna odsłona remontu. Tym razem zaplanowano wymianę rozjazdów w Podkowie Leśnej. W piątek 28 listopada od godz. 9.30 do końca niedzieli całkowicie wyłączony z ruchu zostanie odcinek Podkowa Leśna Wschodnia – Podkowa Leśna Zachodnia. Wukadki pojadą według specjalnego rozkładu, a „brakujący” odcinek znów będą obsługiwać autobusy.
Dobra wiadomość jest taka, że w piątkowy poranek, do około godz. 9, kolejki będą kursować co 20 minut, co pozwoli mieszkańcom jakoś dojechać do szkoły i pracy. Piszemy „jakoś”, bo oczywiście należy przygotować się na duży tłok. Ale potem będzie już gorzej – częstotliwość kursów spadnie do 30 minut i taka zostanie utrzymana przez cały weekend. Czyli w piątkowym popołudniowym szczycie o miejsca w pociągach znów trzeba będzie walczyć na zasadzie „kto pierwszy, ten lepszy”.
I tu bardzo ważna informacja: w czasie trwania robót wszystkie kolejki jadące z Warszawy skończą bieg na stacji Podkowa Leśna Wschodnia. Osoby chcące podróżować dalej muszą jednak przesiąść się do zastępczego autobusu przystanek wcześniej – w Otrębusach! Autobusy będą obsługiwać odcinek: Otrębusy – Podkowa Leśna Główna – Polesie – Milanówek Grudów – Kazimierówka. W Kazimierówce będzie można przesiąść się do wukadki jadącej z Podkowy Leśnej Zachodniej do Grodziska Mazowieckiego.
Całość jest skomplikowana i miejmy nadzieję, że w pociągach wygłaszane będą komunikaty dokładnie wyjaśniające system przesiadek.
Rozkład jazdy WKD obowiązujący w piątek 28.11 znajdziemy TUTAJ.
Rozkład jazdy WKD obowiązujący w sobotę i niedzielę 29–30.11 jest TUTAJ.
Dlaczego kursy do Warszawy tylko co pół godziny?
Opublikowany przez spółkę tymczasowy rozkład wywołał zaskoczenie. Dlaczego prace w Podkowie Leśnej muszą zdezorganizować ruch na całej linii? Przecież w Komorowie są rozjazdy pozwalające pociągom zmieniać kierunek i jest tor postojowy. Można by na odcinku Komorów – Warszawa Śródmieście WKD utrzymać kursy nawet co 10 minut, co pozwoliłoby przynajmniej części mieszkańców wrócić w piątkowe popołudnie do domu w normalnych warunkach.
Z takim właśnie pytaniem zwróciliśmy się do spółki. Jej rzecznik Krzysztof Kulesza przysłał nam obszerne wyjaśnienia, w których tłumaczy, dlaczego podobne rozwiązanie nie będzie możliwe.
Otóż prace w Podkowie Leśnej spowodują całkowite odcięcie połączenia między wschodnią częścią linii (w kierunku Warszawy) a bazą utrzymaniową w Grodzisku Mazowieckim, gdzie odbywają się obowiązkowe nocne przeglądy i czynności serwisowe. Mówiąc wprost – trasa zostanie przecięta na dwie części. Składy, które po zamknięciu stacji pozostaną po stronie warszawskiej, nie będą mogły pojechać do Grodziska na serwis. W efekcie wszystkie dostępne pociągi trzeba rozmieścić na dwóch stacjach: Warszawa Śródmieście WKD i Komorów. Tylko tam możliwe jest bezpieczne przeprowadzenie minimum czynności obsługowych – pod nadzorem dyżurującego personelu. Nie można odstawić pociągów w innych miejscach, ponieważ byłoby to sprzeczne z zasadami bezpieczeństwa.
Dodatkowo stacja Komorów będzie częściowo zajęta przez zaplecze techniczne wykonawcy robót, który w nocy musi mieć możliwość wjazdu maszynami roboczymi. To jeszcze bardziej ograniczy pojemność torów odstawczych. Pojemność torów zostanie wyczerpana – dlatego częstotliwości 10 minut nie da się utrzymać.
Krzysztof Kulesza zapewnia, że przewoźnik wykorzysta maksymalną możliwą liczbę składów, osiągając najwyższą częstotliwość, na jaką będą pozwalały ograniczone warunki techniczne.
Dlaczego prace nie mogą odbyć się tylko w weekend? „Ze względu na zakres planowanych do wykonania robót na stacji Podkowa Leśna Główna nie jest możliwe ich przeprowadzenie w czasie ograniczonym wyłącznie do weekendu – konieczne jest rozpoczęcie prac już w poprzedzający piątek. Harmonogram robót udało się jednak ustalić w taki sposób, aby ich rozpoczęcie odbyło się dopiero po zakończeniu porannego szczytu przewozowego, ok. godz. 9.25” – tłumaczy rzecznik. „Spółka WKD zdaje sobie sprawę z niemożliwych do uniknięcia trudności w podróżowaniu na linii WKD w porze popołudniowego szczytu przewozowego w piątek 28.11, w związku z którymi zapewniona została możliwość skorzystania z przejazdów pociągami spółki Koleje Mazowieckie na odcinku pomiędzy stacjami Warszawa Śródmieście i Grodzisk Mazowiecki, w ramach honorowania wszystkich ważnych biletów okresowych WKD. Za wszelkie utrudnienia w podróżowaniu oraz wynikłe niedogodności serdecznie przepraszamy.”
Jak zaznacza Kulesza, podobny model kursowania – z ograniczoną liczbą pociągów kończących bieg w Komorowie – będzie stosowany również w trakcie przyszłych prac na odcinku Komorów – Podkowa Leśna, gdzie planowane jest zamknięcie jednego toru. Różnica polegać będzie jednak na tym, że wtedy pociągi będą mogły nocą zjeżdżać do Grodziska, nie będzie więc konieczne pozostawianie ich na stacjach. Ograniczenia częstotliwości wystąpią, ale będą mniejsze niż w sytuacji całkowitego odcięcia dostępu do bazy utrzymaniowej.
Honorowanie biletów
W dniach 28–30 listopada udogodnień taryfowych dla pasażerów będzie znacznie mniej niż w trakcie październikowego zamknięcia. Bilety okresowe WKD (i tylko okresowe) będą honorowane w pociągach Kolei Mazowieckich na odcinku Grodzisk Maz. – Warszawa Śródmieście. Nie będą zaś honorowane w pociągach SKM ani w autobusach ZTM Warszawa. Bilety jednorazowe WKD nie będą zaś honorowane nigdzie – ani w pociągach KM, ani SKM, ani w autobusach ZTM.
Rzecz jasna, w autobusach obsługujących odcinek Otrębusy – Kazimierówka obowiązywać ma pełna taryfa WKD. „Czas przesiadki pomiędzy pociągami i autobusami zastępczymi traktowany jest jako przejściowy i nie ma wpływu na czas ważności biletu w stosunku do czasu przejazdu pociągiem WKD według zwykłej organizacji ruchu” – pisze spółka na swojej stronie.



