Logo facebook - Ikona Logo instagram - Ikona Logo youtube - Ikona
zpruszkowa.pl logo

Od nowego roku autobusy GPA wjadą do Malich. Ale nowości w komunikacji będzie dużo więcej

Sławomir BUKOWSKI
Do związku międzygminnego przystępuje Brwinów, dzięki czemu GPA przejmie obsługę wszystkich brwinowskich linii, m.in. z Pruszkowa do Brwinowa, Parzniewa, Moszny i Koszajca. Powstanie też nowa linia: Pruszków – Błonie.
Gpa Autobusy
Ilustracja: Gpa Autobusy

Zmiany ogłoszono podczas Zgromadzenia Związku Powiatowo-Gminnego „GPA – Grodziskie Przewozy Autobusowe”, które tym razem zorganizowano w Starostwie Powiatowym w Pruszkowie. Powiat pruszkowski członkiem GPA jest od dwóch lat, co pozwoliło uruchomić linie z Pruszkowa do Nadarzyna, Janek i Raszyna. Teraz do związku dołącza – nareszcie! – Brwinów, dzięki czemu załatana zostanie, ziejąca na mapie linii GPA, dziura komunikacyjna pomiędzy Pruszkowem a Milanówkiem. Co się zmieni od nowego roku?

Zacznijmy od Pruszkowa. Najważniejsza nowość to korekta przebiegu linii 62 Piastów – Pruszków – Janki – Raszyn. Autobusy zamiast jechać pomiędzy Piastowem a Pruszkowem Alejami Jerozolimskimi bez przystanków, pojadą maliszańskim „rogalem” do przystanku WKD Malichy i stamtąd Dolną i Sadową do Tworek. Mieszkańcy Malich zyskają więc, po pierwsze, szybki dojazd z i do Piastowa, a po drugie, do centrum Pruszkowa i oczywiście do Janek. Linia 62 uzupełni kursującą tylko raz na godzinę i nie zawsze punktualną miejską linię nr 5 i będzie to uzupełnienie znaczące, bo według zapowiedzi GPA 62 w godzinach szczytu może kursować nawet co 30 minut. Co prawda, na liniach GPA nie jest honorowana Pruszkowska Karta Mieszkańca, ale bilet miejski (czyli na terenie Pruszkowa) kosztuje tylko 1 zł, a seniorzy jadą bezpłatnie.

Linia 62 zostanie też skorygowana na terenie Raszyna – autobusy nie będą już kończyć tam trasy tylko pojadą do pętli autobusowo-tramwajowej P&R Al. Krakowska w Warszawie.

Kolejne zmiany wynikają z przystąpienia do GPA gminy Brwinów. Po pierwsze, związek przejmie obsługę wszystkich dotychczasowych brwinowskich linii, czyli m.in. Pruszków – Parzniew – Brwinów (to będzie teraz linia 66). Uruchomiona zostanie też całkowicie nowa linia 67 na z Pruszkowa do Błonia, kursująca na trasie Pruszków PKP – osiedle Staszica – Kanie, Otrębusy WKD, dalej ul. Pszczelińską do rynku w Brwinowie i przez Biskupice do stacji PKP w Błoniu. Nowością będzie też linia dowozowa 78 do firm ulokowanych na Gąsinie i w Mosznie, autobusy pojadą od dworca PKP w Pruszkowie (od strony ul. Sienkiewicza) przez tunel w ul. Działkowej, dalej ulicami Bryły i Przejazdową do przystanku Moszna Park Logistyczny Hale Zachodnie.

Istna rewolucja komunikacyjna czeka samą gminę Brwinów. Linia 17 kursująca dziś na trasie Grodzisk Maz. – Brwinów zostanie przedłużona ulicą Pszczelińską do Otrębus do stacji WKD. Pojawią się aż trzy linie (15, 23, 45) łączące Brwinów z Grodziskiem przez Podkowę Leśną i Żółwin. Nowa linia 65 pojedzie z Brwinowa ulicą Pszczelińską, przez Kanie, Nową Wieś Warszawską i Strzeniówkę do Nadarzyna.

Na koniec wróćmy jeszcze do Pruszkowa. Od 1 stycznia przez miasto będzie kursować aż 8 linii autobusowych pod szyldem GPA. Spod dworca PKP od strony ul. Sienkiewicza odjadą: 60 (do Nadarzyna i Walendowa), 66 (do Parzniewa i Brwinowa), 67 (do Kań, Otrębus, Brwinowa i Błonia) oraz 78 (przez Gąsin do Moszny). Z kolei z ul. Broniewskiego po przeciwnej stronie dworca do dyspozycji będą: 48 (przez Żbików, Domaniew, Mosznę i Koszajec do Brwinowa), 61 (jak obecnie – przez Gąsin, osiedle Staszica, Reguły i Michałowice do Raszyna) oraz 68 („pracownicza”, pozwalająca dojechać do firm na Gąsinie i w Mosznie). Do tego dochodzi 62 z Piastowa przez Malichy, Pruszków, Janki, Raszyn do P&R Aleja Krakowska – jedyna linia niepodjeżdżająca pod dworzec PKP w Pruszkowie.

Jeśli do ośmiu linii GPA dołożymy dziewięć linii miejskich uruchamianych przez miasto Pruszków okaże się, że Pruszków będzie od nowego roku jedną z lepiej skomunikowanych miejscowości pod Warszawą. Problemem dla pasażerów będzie jednak połapanie się w skomplikowanej i niespójnej taryfie biletowej – inne zasady obowiązują na liniach miejskich, inne na liniach GPA, dodatkowo tylko na trzech liniach 60, 61 i 62 honorowane są bilety okresowe ZTM zakodowane na kartach miejskich. Kolejnym wyzwaniem dla władz Pruszkowa, GPA oraz powiatu pruszkowskiego powinno więc być maksymalne ujednolicenie zasad taryfowych.

Rozkładów jazdy obowiązujących od nowego roku jeszcze nie ma, GPA ma je sukcesywnie udostępniać na swojej stronie w najbliższych tygodniach.

Artykuły, które również mogą Cię zainteresować: