Nowości od GPA dla Pruszkowa od przyszłego roku

Ze szczegółami zmian można zapoznać się TUTAJ. Grodziskie Przewozy Autobusowe (GPA) proszą pasażerów o przesyłanie opinii na adres konsultacje@gpa.grodzisk.pl do 17 września br. W materiałach jest nie tylko opis planowanych zmian, które mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r., ale i szczegółowe rozkłady jazdy poszczególnych linii. My skupimy się na zmianach istotnych dla mieszkańców Pruszkowa.
Największą nowością będzie uruchomienie linii nr 77 z Pruszkowa do Błonia, która zastąpi kursujący dziś kilka razy dziennie busik finansowany przez Urząd Miasta Ożarów Mazowiecki. Linia GPA nie będzie jednak zaczynać trasy pod dworcem PKP w Pruszkowie – po przebudowie ulicy Sienkiewicza zrealizowanej przez powiat pruszkowski w poprzedniej kadencji brakuje tam stanowisk postojowych dla autobusów – ale na ulicy Działkowej na przystanku Akacjowa. Stamtąd autobusy pojadą ul. Akacjową i Sienkiewicza do dworca PKP i dalej Kościuszki, Bolesława Prusa, przez wiadukt, ul. POW (powrót: Łączniczek AK), 3-go Maja, Domaniew, Domaniewek, Płochocin, Rokitno do Błonia z pętlą przy dworcu PKP. Kursy realizowane będą co 60 minut w dni robocze od godz. 5 do około 23 i co 120 minut w weekendy i święta.
Uruchomienie 77 to również istotne wzbogacenie oferty w samym Pruszkowie, bo na terenie miasta we wszystkich autobusach GPA honorowane są bilety okresowe zakodowane na kartach ZTM, w tym metropolitalnych. Lepsze połączenie do dworca PKP zyskają więc mieszkańcy Parzniewa oraz bloków w rejonie ulicy Akacjowej.
Czas przejazdu 77 spod dworca PKP w Pruszkowie do Błonia wyniesie około 45 minut.
Warto przypomnieć, że do Błonia kursuje z Pruszkowa już linia GPA 67, podróż jednak jest dłuższa i trwa około godziny, bo autobusy jadą przez Kanie, Otrębusy, objeżdżają Brwinów i następnie przez Biskupice i Rokitno docierają do Błonia. W przyszłym roku zmieni się rozkład 67, ale kursowanie zostanie utrzymane w 60-minutowym takcie zarówno w dni robocze, jak i weekendy.
Drugą nowością w Pruszkowie (mniej istotną dla mieszkańców, ale wartą odnotowania) będzie korekta trasy linii 48 kursującej do Brwinowa jedynie w weekendy i święta. Autobusy od nowego roku będą wyruszać spod dworca PKP, ale z ulicy Sienkiewicza, i pojadą Kościuszki, Bolesława Prusa, przez wiadukt i dalej dotychczasową trasą, czyli przez Żbików, Domaniew, Mosznę, Koszajec do Brwinowa. Kursów przybędzie i będzie ich 9 dziennie, a ostatni autobus spod dworca PKP w Pruszkowie odjedzie o godz. 23.11. To oznacza dla pasażerów weekendową poprawę komunikacji na odcinku dworzec PKP – Żbików.
GPA postanowiło usankcjonować zmienioną trasę linii 78, która z powodu robót drogowych została „wyrzucona” spod dworca PKP w Pruszkowie. Autobusy już na stałe będą zaczynać trasę na ulicy Powstańców (przystanek rondo Popiełuszki) i pojadą ulicami Powstańców, Bolesława Prusa, przez wiadukt, Waryńskiego, Promyka dotrą do Moszny do firm ulokowanych w parku logistycznym. 78 to typowa linia pracownicza uruchamiana w godzinach porannych i popołudniowych (także w weekendy), z jednym kursem wieczornym w dni robocze.
Zmian na pozostałych liniach w Pruszkowie GPA nie przewiduje. Warto jednak odnotować, że związek komunikacyjny ma zamiar od przyszłego sezonu letniego uruchamiać kursy turystyczne do Puszczy Kampinoskiej. Autobusy 92 i 93 pojadą z Grodziska Mazowieckiego do Kampinosu, Julinka i Roztoki. Dopuszczony w nich będzie przewóz rowerów – bilet na rower ma kosztować 5 zł.
Ale i z Pruszkowa do Puszczy Kampinoskiej można dotrzeć autobusami GPA – linia 97 startuje w Malichach (i to zostanie utrzymane) i jedzie do Dziekanowa Leśnego m.in. przez Stare Babice, Lipków, Hornówek i Izabelin. Podobnie jak teraz autobusy będą kursować przez cały dzień co 60 minut od poniedziałku do soboty oraz w niedziele handlowe.
Warto przypomnieć, że w 2026 roku komunikację w Pruszkowa czeka duża rewolucja, bo 1 lipca na linie uruchamiane przez miasto wyjedzie nowy, niskopodłogowy, klimatyzowany i pojemny tabor, a częstotliwość kursów znacząco wzrośnie. Linia 10 kursować będzie przez 7 dni w tygodniu, linia 10B (nowość) – również, zaś linia 5 wydłużona zostanie z Malich do dworca PKP w Piastowie, a w Pruszkowie pojedzie ulicami Przytorową i Działkową, gdzie zaplanowano kilka nowych przystanków.
Największym mankamentem pozostanie wciąż brak całodziennej linii autobusowej do Warszawy – po stronie obecnych władz Pruszkowa nie ma nawet śladów woli, aby ten problem rozwiązać.