Logo facebook - Ikona Logo instagram - Ikona Logo youtube - Ikona Logo spotify - Ikona
zpruszkowa.pl logo

Na majówkę rower miejski! Ceny jak przed rokiem, ale rowerów tyle samo, więc z ich dostępnością mogą być problemy

Sławomir BUKOWSKI
To ostatni sezon rowerów miejskich uruchamianych na podstawie umowy podpisanej za rządów Pawła Makucha. Za rok miasto ma rozpisać nowy przetarg na operatora – czy skorzysta z szansy na rozwój systemu miejskich jednośladów?
Fot. Nextbike
Ilustracja: Fot. Nextbike

Jak informuje Urząd Miasta Pruszkowa, sezon rowerów miejskich w 2025 roku potrwa od 1 maja do 30 września.  Do dyspozycji mieszkańców będą 93 jednoślady czwartej generacji, które będzie można wypożyczać na 15 stacjach. Przez cały sezon Pruszkowski Rower Miejski będzie kompatybilny z warszawskim Veturilo, a więc jednoślad można wypożyczyć w Pruszkowie, a zwrócić na dowolnej stacji w stolicy, i na odwrót – można przyjechać Veturilo do Pruszkowa i zwrócić go na stacji w Pruszkowie.

Cennik nie ulega zmianie. Rower można wypożyczyć na maksymalnie 12 godzin bez przerwy. Pierwsze 20 minut jest bezpłatne. Opłata po przekroczeniu 20 minut wynosi:
– od 21 do 60 minut – 1 zł,
– od 61 do 120 minut – 3 zł,
 – od 121 do 180 minut – 5 zł,
 – od 181 do 240 minut i każda kolejna godzina – 7 zł.

Jak w ubiegłym roku, na stacjach przy dworcu PKP, parkingu P&R przy ul. Waryńskiego oraz na ul. Plantowej ulokowanych zostanie 7 rowerów, na pozostałych 12 stacjach będzie po 6 rowerów. Razem: 93.

Niestety, miasto nie zmienia zasad dyslokacji. Przed rokiem (w 2023 roku zresztą też), szczególnie w weekendy, były problemy z dostępnością jednośladów w centrum Pruszkowa, na przykład na stacjach przy targowisku, przy ulicach Chopina czy Plantowej, podczas gdy wiele stało bezczynnie (tak pokazywała aplikacja) na stacjach cieszących się najsłabszym zainteresowaniem (w Malichach albo na Ostoi). 

Rower miejski uratowali w poprzedniej kadencji radni

Warto przypomnieć, że poprzedni prezydent Pruszkowa Paweł Makuch podjął decyzję o likwidacji Pruszkowskiego Roweru Miejskiego, argumentując ją chęcią sprawdzenia... jak miasto funkcjonuje bez tego systemu. Decyzja zapadła bez konsultacji społecznych i utrzymywana była w tajemnicy przed mieszkańcami. Później, podczas spotkania w ramach cyklu „Porozmawiajmy o Pruszkowie”, prezydent Makuch potwierdził, że to była jego inicjatywa. Jako alternatywę dla rowerów miejskich polecił mieszkańcom… linię autobusową nr 10.

Zamiar prezydenta likwidacji rowerów ujawniła radna KO Dorota Kossakowska (dziś wiceprezydent Pruszkowa), która zauważyła brak środków na ten cel w projekcie budżetu na 2023 rok. Ostatecznie, dzięki interwencji radnych z klubów SPP i KO, w tym Piotra Bąka (dziś prezydent miasta) udało się przywrócić finansowanie systemu poprzez poprawkę do budżetu.

Jaka przyszłość Pruszkowskiego Roweru Miejskiego?

Po interwencji radnych urząd miasta w 2023 r. podpisał umowę z firmą Nextbike, operatorem rowerów, na trzy sezony. Obecny jest ostatni. Za rok miasto powinno ogłosić nowy przetarg, byłby to więc najlepszy moment na rozwój systemu i wprowadzenie do niego np. rowerów elektrycznych, a także na wydłużenie sezonu.

Zapytaliśmy Piotra Bąka o plany miasta z tym związane. Prezydent wstrzymał się jednak z deklaracjami, a odpowiedź, jaką nadesłał, jest zachowawcza: „Obecny okres funkcjonowania systemu PRM wydaje się optymalny. W 2023 r. sezon trwał do 28 października, a ilość wypożyczeń w październiku wyniosła zaledwie 663 (średnio 23,68 wypożyczeń dziennie), podczas gdy w tym samym sezonie we wrześniu odnotowaliśmy 2004 wypożyczeń (66,80 wypożyczeń dziennie)”.

Prezydent przytacza dane dotyczące wypożyczeń, z których wynika, że w 2024 ich liczba w każdym miesiącu była na zbliżonym poziomie i wynosiła od 2674 (wrzesień) do 3025 (czerwiec). Nie odniósł się do pytania o rowery elektryczne, ale przypomniał, że miesięczny koszt systemu w obecnej wersji to blisko 100 tys. zł brutto, a za cały sezon to wydatek prawie 500 tys. zł.

Pruszków na tle innych miast

Porównaliśmy Pruszkowski Rower Miejski z systemami w gminach podobnej wielkości. W Piasecznie mieszkańcy mają do dyspozycji 64 rowery (a więc mniej niż w Pruszkowie), rozmieszczone na 7 stacjach. Sezon jednak jest dłuższy, rozpoczął się 1 marca i potrwa aż do 30 listopada 2025 r. Ale już na mieszkańców Grodziska Mazowieckiego czeka 100 rowerów (przypomnijmy: w Pruszkowie są 93) na 16 stacjach. System wystartował 1 kwietnia i będzie funkcjonował do 31 października 2025 roku, a więc w sumie o dwa miesiące dłużej niż w Pruszkowie.

Jednym z największych systemów rowerów miejskich w Polsce jest oczywiście warszawskie Veturilo. Sezon trwa od marca do listopada, a w 2025 r. do dyspozycji jest 3355 rowerów (z czego 300 to elektryczne) i 337 stacji w całym mieście. Jak podaje firma Nextbike, w 2024 r. skorzystało z nich blisko 400 tys. osób, które wykonały niemal 5 mln wypożyczeń (łącznie przejechano 17 mln km).

Jako ciekawostkę można podać, że w Polsce funkcjonują również dwa systemy rowerów metropolitalnych. Na Pomorzu jest to MEVO, obejmujący 16 gmin. Flotę tworzy ok. 4100 rowerów (w tym ponad 3 tys. z napędem elektrycznym). Na 2025 r. zaplanowano jej rozbudowę do 5300 sztuk. Z kolei na terenie Górnośląsko Zagłebiowskiej-Metropolii (GZM) działa Metrorower. Oferuje 7000 jednośladów z klasycznym napędem na 924 stacjach w 31 gminach. To największy taki system w Polsce i trzeci co do wielkości w Europie. Co ciekawe, Metrorower jest zintegrowany z biletami okresowymi na terenie GZM, co umożliwia posiadaczom takich biletów korzystanie z rowerów metropolitalnych bez dodatkowych opłat przez 60 minut dziennie. Na ulicach GZM funkcjonują całoroczne stacje wypożyczeń, gwarantując dostępność jednośladów także zimą. Od 1 marca 2025 na terenie GZM ruszył też program miesięcznego najmu 250 rowerów elektrycznych (99 zł za 30 dni).

Stacje rowerowe na terenie Pruszkowa

Oto gdzie możemy w tym roku wypożyczyć rower:

– rejon stacji Kolejki WKD Pruszków – parking P&R na ul. Pawiej
– ul. Plantowa w rejonie ul. Jasnej (obok przystanku autobusowego)
– park Mazowsze
– dzielnica Gąsin – skrzyżowanie ulic Promyka i Robotniczej
– Centrum Kultury i Sportu – od strony ul. Bolesława Prusa
– placyk na Ostoi  w rejonie ul. Zdzisława
– rejon PKP – ul. Kościuszki
– rejon PKP – parking przy ul. Waryńskiego
– park Żwirowisko
– ul. Gałczyńskiego róg ul. Zimnej
– aleja Niepodległości przy skrzyżowaniu z ul. Chopina
– park przy ul. Mickiewicza
– Malichy – ul. Spacerowa
– skrzyżowanie ulic Pogodniej i Komorowskiej
– Tworki – ulica Sadowa, parking P&R

Informacje o zasadach korzystania z Pruszkowskiego Roweru Miejskiego znajdują się TUTAJ.

Artykuły, które również mogą Cię zainteresować:

REDAKCJA POLECA
Mieszkańcy sprawiedliwości 4 znaleźli stalową sztabę blokującą dostęp do węzła c.o. i hydroforni w swoim budynku. Fot.: zpruszkowa.pl Społeczeństwo

[VIDEO] Mieszkańcy przejęli Wspólnotę, teraz zmagają się z deweloperem: "na wejściu do hydroforni zastaliśmy stalową sztangę".

Konstanty CHODKOWSKI, Jasiek OCHNIO

W kwietniu 2024 r. właściciele mieszkań przy ul. Sprawiedliwości 4 przejęli zarząd nad Wspólnotą, którą do tej pory zawiadywał pruszkowski deweloper. Ten nie daje za wygraną i deklaruje, że "wstrzymuje się z opłatami na rzecz wspólnoty do czasu podjęcia merytorycznych rozmów i normalizacji stosunków". W styczniu mieszkańcy odkryli, że wejście do hydroforni zostało zablokowane stalową sztabą.

Podpisanie umowy na rozbudowę Drogi Hrabskiej. Fot. Powiat Pruszkowski Infrastruktura i Budownictwo

Rozbudowa Drogi Hrabskiej oficjalnie rusza – podpisano umowę na realizację inwestycji

STAROSTWO POWIATOWE W PRUSZKOWIE

W czwartek, 24 kwietnia, w siedzibie Starostwa Powiatowego w Pruszkowie podpisano umowę na realizację długo oczekiwanej inwestycji – rozbudowy Drogi Hrabskiej. Projekt, będący wspólnym przedsięwzięciem Powiatu Pruszkowskiego i Gminy Raszyn, zakłada kompleksową modernizację odcinka drogi powiatowej nr 3120W, przebiegającego przez miejscowości Łady, Falenty Nowe i Dawidy Bankowe.