Miasto będzie dopłacać do biletów okresowych WKD. Przygotowaliśmy poradnik, jak korzystać z Biletu Pruszkowianina
.png?key=full-jpg)
O podpisaniu umowy z zarządem Warszawskiej Kolei Dojazdowej poinformował prezydent Pruszkowa Piotr Bąk. Nowa oferta taryfowa nazywa się Bilet Pruszkowianina i polega na tym, że posiadacze Pruszkowskiej Karty Mieszkańca mogą kupować bilety miesięczne na linię WKD o 40 zł taniej, zaś bilety kwartalne – o 110 zł taniej. WKD stratna na tym nie będzie, bo różnica w cenie będzie pokrywana z budżetu Pruszkowa.
Rocznie pasażer może więc zyskać, w zależności od rodzaju biletu, od 440 do 480 zł. Jest jednak kilka haczyków, na które trzeba uważać:
1. Podstawowy warunek, jaki trzeba spełnić: uprawnieni do zakupu Biletu Pruszkowianina są wyłącznie posiadacze Pruszkowskiej Karty Mieszkańca. Aby taką kartę otrzymać, trzeba rozliczać podatek dochodowy od osób fizycznych w Urzędzie Skarbowym w Pruszkowie oraz zadeklarować w zeznaniu podatkowym, że miejscem zamieszkania jest Pruszków. Kartę można wyrobić także dziecku do ukończenia przez nie 18. roku życia, a powyżej 18. roku życia – pod warunkiem pozostawania uczniem lub studentem, nie dłużej jednak, niż do ukończenia 26 lat. Karta może być plastikowa albo wirtualna (wyświetlana w aplikacji na telefonie). Informacje, jak wyrobić kartę dostępne i komu jeszcze przysługuje, można znaleźć na stronie pkm.pruszkow.pl
2. Urząd Miasta Pruszkowa zapewnia, że Bilet Pruszkowianina od 1 września 2025 r. będzie można kupować we wszystkich kanałach sprzedaży biletów WKD, a więc w kasach biletowych, automatach oraz na stronie internetowej WKD.
3. Podczas zakupu Biletu Pruszkowianina nie trzeba okazywać Pruszkowskiej Karty Mieszkańca, ale już podczas kontroli biletów w kolejce WKD – tak. Może to być karta plastikowa albo wirtualna w aplikacji. Brak Karty Mieszkańca podczas kontroli oznacza brak uprawnień do ulgi i konieczność zapłaty opłaty specjalnej (czyli potocznie: kary).
4. Bilet Pruszkowianina to wyłącznie BILET NORMALNY. Władze Pruszkowa oraz WKD nie przewidziały dopłat do biletów ulgowych! Uczniowie i studenci nadal muszą kupować bilety według standardowych cen. To nie jest sprawiedliwe i z pewnością wzbudzi wiele kontrowersji. Jak tłumaczy Krzysztof Olszewski, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Pruszkowa: „Wprowadzenie ww. dofinansowania do biletów okresowych możliwe jest tylko i wyłącznie dla taryfy normalnej, ponieważ wprowadzenie zniżki o charakterze komercyjnym do biletów z ulgą ustawową spowodowałoby, iż WKD utraciłaby możliwość otrzymywania dotacji do krajowych przewozów pasażerskich z tytułu honorowania ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów. Dotacją z Ministerstwa Infrastruktury objęte są wyłącznie bilety, dla których nie zostały przyznane przez przewoźnika dodatkowe zniżki – wynika z informacji przekazanej przez przewoźnika”.
5. Bilet Pruszkowianina można kupować zarówno na przejazdy TAM, jak i TAM i Z POWROTEM. Oczywiście, w przypadku biletu miesięcznego tylko na przejazdy TAM dopłata ze strony miasta wyniesie jedynie 20 zł, a w przypadku kwartalnego – 55 zł.
Bilet Pruszkowianina WKD vs. Bilet Metropolitalny ZTM
A jak nowa oferta dla pasażerów WKD wypada na tle Biletu Metropolitalnego ZTM? Niestety, tak sobie. Posiadacze Pruszkowskiej Karty Mieszkańca mogą bowiem wyrobić sobie w urzędzie miasta Kartę Metropolitalną, na której kodują bilety okresowe ZTM (30- i 90-dniowe). Dopłata miasta do takiego biletu jest wyższa – 30-dniowy normalny kosztuje 120 zł (zamiast 180 zł, dopłata wynosi więc aż 60 zł), zaś 90-dniowy – 330 zł (zamiast 460 zł, dopłata to 130 zł). Co więcej, Bilet Metropolitalny uprawnia do podróżowania pociągami SKM i KM na obszarze obowiązywania oferty Wspólny Bilet, w tym oczywiście całą komunikacją miejską w Warszawie (autobusy, tramwaje, metro).
Tymczasem pasażerowie WKD oprócz biletu okresowego na kolejkę WKD muszą kupować jeszcze drugi – ZTM na przejazdy po Warszawie. Po wprowadzeniu Biletu Pruszkowianina ich koszty mogą wyglądać następująco: Bilet Pruszkowianina z Pruszkowa do Opaczy miesięczny: 128 zł, bilet 30-dniowy ZTM na I strefę: 110 zł (bo od Opaczy w kolejkach WKD honorowane są już bilety okresowe ZTM zgodnie z ofertą Wspólny Bilet). Łącznie wychodzi 238 zł. Przypomnijmy, że Bilet Metropolitalny ZTM na 30 dni kosztuje 120 zł.
Co więcej, Bilety Metropolitalne ZTM są sprzedawane również z ulgą 50 proc., np. dla dzieci i młodzieży. 30-dniowy kosztuje tylko 60 zł! Tymczasem uczeń dojeżdżający z Pruszkowa do szkoły średniej w Warszawie kolejką WKD musi zapłacić: 85 zł za miesięczny do Opaczy i 55 zł za 30-dniowy ZTM na I strefę, razem wychodzi aż 140 zł.
Według wstępnych szacunków, wprowadzenie Biletu Pruszkowianina będzie kosztowało budżet miasta 180 tys. zł rocznie. Do Biletów Metropolitalnych ZTM miasto dopłaca aż 1,4 mln zł rocznie.
Mieszkańcy Pruszkowa, którzy mieszkają w rejonie przystanku WKD i woleliby dojeżdżać do Warszawy pociągami KM i SKM z Biletem Metropolitalnym (bo to wciąż kosztuje mniej), ale odstraszają ich kiepskie połączenia autobusowe między dworcami WKD i PKP oraz dramatyczny stan większości miejskiego taboru, muszą uzbroić się w cierpliwość i poczekać do lipca 2026 r. Wraz z reformą komunikacji miejskiej w Pruszkowie połączeń między dworcami WKD i PKP znacząco przybędzie, także w weekendy. Poprawi się także standard autobusów – podróże po mieście mają stać się łatwiejsze i przyjemniejsze.