– Uwaga, większość przystanków w Pruszkowie jest „na żądanie”.

Trudno powiedzieć dlaczego, ale warszawski ZTM niemal wszystkie przystanki na terenie Pruszkowa ustalił jako „na żądanie”. Co to oznacza dla pasażerów? Że oczekując na przystanku należy dać znać kierowcy, że chcemy wsiąść, inaczej autobus minie przystanek bez zatrzymania. Jedynym stałym przystankiem w Pruszkowie – oprócz tego na pętli na osiedlu Staszica oczywiście – jest „Kościuszki”, w pobliżu skrzyżowania al. Wojska Polskiego z ul. Kościuszki. Tutaj kierowcy mają obowiązek zatrzymać się zawsze, nawet jeśli na przystanku nikt nie czeka. Identyczna zasada obowiązuje wysiadających – jedynie naciśnięcie przycisku przy drzwiach gwarantuje zatrzymanie się autobusu na przystanku.

Być może ZTM ustalając jako „na żądanie” nawet przystanki przy ul. Plantowej i oba przy Powstańców chciał przyspieszyć przejazd autobusu przez Pruszków, ale z pewnością niejednego pasażera czeka przykra niespodzianka, gdy zapomni machnąć ręką i autobus śmignie mu koło nosa. Urząd Miasta Pruszkowa powinien jak najszybciej wystąpić do ZTM o zmianę statusu przystanków na stałe – najlepiej wszystkich w rejonie osiedla Staszica.

– Bilety jednorazowe: po 7 zł normalny i 3,50 zł ulgowy (90-minutowy) oraz 3,40 zł i 1,70 zł (20-minutowy).

Bilet 90-minutowy pozwala na przejazd całej trasy z Pruszkowa do Dworca Zachodniego i kontynuację podróży innymi liniami – przez maksymalnie 90 minut od godziny skasowania wskazanej na bilecie. Tańszy bilet 20-minutowy to z kolei najlepszy wybór na przejazd krótkiego odcinka, np. tylko na terenie Pruszkowa, albo z przystanku „Kościuszki” w Pruszkowie do ul. Łopuszańskiej w Warszawie.

Tu ważna uwaga: liczy się faktyczny, a nie rozkładowy czas przejazdu, jeśli np. autobus ugrzęźnie w korku i ważność biletu się skończy – należy skasować (kupić) nowy.

I jeszcze jedno – ponieważ Pruszków w całości znajduje się w II strefie biletowej ZTM, na linii 817 poza granicami Warszawy nie obowiązują bilety 75-minutowe za 4,40 zł (te ważne są jedynie w I strefie, czyli na terenie stolicy).

– Bilety okresowe.

Najmniej problemów mają oczywiście posiadacze biletów 30- oraz 90-dniowych na dwie strefy, zakodowanych na karcie ZTM (także metropolitalnych). Mogą z linii 817 korzystać bez ograniczeń, podobnie jak z przejazdów SKM oraz pociągami Kolei Mazowieckich z Pruszkowa do Warszawy.

W taryfie ZTM dostępne są też bilety dobowe po 26 zł (ulgowy: 13 zł) ważne w obu strefach, pozwalące na nielimitowane przejazdy wszystkimi środkami komunikacji ZTM w ciągu 24 godzin od momentu skasowania. To o tyle wygodne rozwiązanie, że na przykład można z Pruszkowa do Warszawy pojechać linią 817, a wrócić SKM czy pociągiem Kolei Mazowieckich. 

– Gdzie kupić bilety jednorazowe?

Opcji jest kilka. Po pierwsze, w salonikach prasowych i kioskach. Po drugie, w biletomatach w autobusach (ale uwaga, nie ma gwarancji, że urządzenia będą w każdym pojeździe). Po trzecie – i to najwygodniejsza opcja – w aplikacjach na telefony komórkowe, np. mPay, SkyCash, moBILET. Po zainstalowaniu aplikacji można przelewem zasilić wirtualną portmonetkę i dokonywać zakupów biletów, ale można też podpiąć kartę bankową i wtedy każdorazowo płaci się pieniędzmi bezpośrednio z konta bankowego. Procedura podpięcia karty do aplikacji nie jest skomplikowana, jednak zazwyczaj wymaga jednorazowego zalogowania się na konto mPay, SkyCach oraz moBILET z komputera.

Posiadanie takich aplikacji jest wygodne dla osób podróżujących po Polsce – pozwalają kupować bilety komunikacji miejskiej w większości dużych miast, a także bilety regionalnych przewoźników kolejowych.

WAŻNA UWAGA: Na linii 817, podobnie jak w SKM i na wszystkich liniach ZTM Warszawa, bilet kupiony w aplikacji mobilnej wymaga skasowania (aktywowania). Należy to zrobić po wejściu do autobusu – po wybraniu zakładki „Moje bilety” oraz zakupionego biletu kliknąć opcję „Aktywuj” i zeskanować telefonem kod QR umieszczony na naklejce w autobusie vis a vis drzwi. Zapominalscy mają z tym problem, jednak bilet kupiony w aplikacji i nieaktywowany jest podczas kontroli traktowany jako nieważny.

– Śledzenie położenia autobusów w aplikacji.

To bardzo przydatne rozwiązanie, gdy stoimy na przystanku, autobus się spóźnia i chcielibyśmy wiedzieć, jak długo jeszcze będziemy czekać. We wszystkich autobusach ZTM znajdują się nadajniki GPS, ZTM swoje dane otwiera i przekazuje firmom zainteresowanym przygotowaniem apek na telefony. Bezpłatnych aplikacji pozwalających śledzić położenie tramwajów i autobusów ZTM jest kilka, np. BusLive czy Time4BUS. Warto ściągnąć, przetestować, poklikać sobie i wybrać tę najbardziej wygodną.

– Rozkład jazdy linii 817.

Znajdziemy go na stronie Warszawskiego Transportu Publicznego: www.wtp.waw.pl. I tu ciekawostka: prawdopodobnie na stronę wkradł się błąd, w niedzielę po kliknięciu linii 817 wyskakiwała informacja, że rozkład będzie ważny od wtorku 11 stycznia. Konsultant ZTM pod numerem 19115 zapewniał jednak, że linia 817 startuje, jak zapowiadano, w poniedziałek 10 stycznia.

Dla ułatwienia podajemy godziny odjazdów z pętli na osiedlu Staszica do Warszawy: 4.50, 5.20, 5.50, 6.20, 6.50, 7.20, 7.50, 8.20, 8.50, 15.23, 15.53, 16.23, 16.53, 17.23, 17.53. Odjazdy z Dworca Zachodniego do Pruszkowa (stanowisko 03, na pętli przy dworcu): 5.38, 6.08, 6.38, 7.08, 7.38, 8.08, 14.38, 15.08, 15.38, 16.08, 16.38, 17.08, 17.38, 18.08, 18.38.

Warto co pewien czas upewnić się, czy rozkład nie uległ zmianie – ZTM lubi korygować rozkłady nowo uruchamianych linii dostosowując je do rzeczywistych czasów przejazdu.

Trasa 817