Logo facebook - Ikona Logo instagram - Ikona Logo youtube - Ikona
zpruszkowa.pl logo

Konsultacje społeczne z mieszkańcami, którzy… nie przyszli

Sławomir BUKOWSKI
Prezydent Pruszkowa chciał przedyskutować projekt nowego planu transportowego miasta. Zjawiło się kilkoro aktywistów, troje radnych, kilku dziennikarzy i urzędnicy odpowiedzialni za komunikację. „Zwykłych” mieszkańców można było policzyć na palcach jednej ręki.
Konsultacje nowej oferty przewozowej pruszkowskiej komunikacji miejskiej
Ilustracja: Konsultacje nowej oferty przewozowej pruszkowskiej komunikacji miejskiej

Narzekania na komunikację miejską w Pruszkowie to codzienność internetowych forów dyskusyjnych. Nie tylko na brak punktualności, ale też na zbyt rzadkie kursy czy niekulturalnych kierowców. Okazja, by zaprezentować swoje pomysły, co zrobić, żeby transport publiczny działał w Pruszkowie lepiej, pojawiła się w czwartek 7 listopada. Prezydent Pruszkowa Piotr Bąk zaprosił mieszkańców na konsultacje projektu nowego planu transportowego, który będzie bazą do kolejnej reformy komunikacji miejskiej zaplanowanej na 2026 rok. Ale mieszkańcy… nie przyszli. Sala audytoryjna w Centrum Kultury i Sportu świeciła pustkami. 

Projekt planu transportowego dla Pruszkowa przygotowała firma uchodząca za jedną z najbardziej profesjonalnych działających na polskim rynku – Marcin Gromadzki Public Transport Consulting. Jej założyciel i szef osobiście przyjechał do Pruszkowa, aby opowiedzieć o swojej wizji rozwoju komunikacji miejskiej, popartej badaniami ankietowymi.

Zmiany zaproponowane w projekcie planu transportowego opisaliśmy TUTAJ, dotyczą głównie zwiększenia częstotliwości na liniach 1 i 10 do 15 minut w godzinach szczytu, wydłużenia linii 3 z Gąsina do centrum Pruszkowa (z podjazdem pod dworce PKP i WKD), wydłużenia 5 z Malich do Piastowa i korekty trasy tej linii, aby autobusy podjeżdżały na pętlę na osiedlu Staszica oraz w obu kierunkach jechały ulicą Gordziałkowskiego zapewniając dojazd w rejon cmentarza.

Marcin Gromadzki odpowiadał na pytania grupki mieszkańców i entuzjastów komunikacji. Oto czego się dowiedzieliśmy.

Dlaczego ankieterzy firmy policzyli pasażerów pruszkowskich linii autobusowych, a nie przeprowadzono badań wśród osób niekorzystających z komunikacji, z jakiego powodu nie chcą przesiąść się z samochodu do autobusów? Bo badania popytu efektywnego są najtańsze i miasta zamawiają właśnie je, badania popytu potencjalnego są drogie i stać na nie tylko duże i bogate miasta, takie jak np. Gdynia.

Co zrobić, żeby zachęcić pruszkowiaków do korzystania z komunikacji miejskiej w większym zakresie? Uczynić ją bezpłatną dla wszystkich pasażerów, a nie tylko dla posiadaczy Karty Mieszkańca.

Dlaczego linia 5 zostanie wydłużona do Piastowa, skoro z Malich do Piastowa kursuje linia GPA 62, a w grudniu zostanie uruchomiona kolejna – nr 97? Bo przedłużenia 5 do Piastowa domagają się mieszkańcy tego osiedla. Tu ciekawostka – władze Pruszkowa chcą, aby autobusy nie tylko pokonywały wiadukt w Piastowie, ale też podjeżdżały pod sam dworzec, co ułatwiłoby przesiadki do pociągów.

Dlaczego nie ma przystanków na ulicy Sienkiewicza w rejonie Nowej Stacji? Na to pytanie odpowiedział prezydent Piotr Bąk – nie ma technicznych warunków do wybudowania tam przystanków. Przyznał, że to jeden z najczęstszych postulatów zgłaszanych mu przez mieszkańców.

Co z przystankami na ulicy Kościuszki w rejonie liceum Kościuszki? Tu padła deklaracja prezydenta, że opracowując projekt przebudowy tej ulicy warunkiem będzie zaplanowanie przystanków właśnie przy szkole.

Skoro najpopularniejszą linią w Pruszkowie jest 10, może warto uruchamiać ją także w soboty? To skomplikowane organizacyjnie w związku z czasem przejazdu całej trasy (autobusy albo kursowałyby rzadko, np. raz na godzinę, co nie zadowoliłoby pasażerów, albo bardzo często, np. co 20 minut, co z kolei znacząco podniosłoby koszt funkcjonowania komunikacji), ale pomysł jest do przeanalizowania i przy zaaprobowaniu przez władze miasta zwiększenia kosztów dałoby się go zrealizować.

Czy nowe rozkłady jazdy pruszkowskich linii zostaną zsynchronizowane z rozkładami linii GPA? Powinny być zsynchronizowane, na przykład w przypadku linii 5 i 62, aby kursy do Piastowa odbywały się w wygodnym, regularnym takcie.

Czy przedłużenie linii 3 do WKD Pruszków nie zablokuje tam pętli, bo będzie to przystanek końcowy dla aż trzech linii (3, 4 i 5)? Nie, projekt planu zakłada tzw. przechodzenie linii, na przykład trasę kończy autobus linii 4, kierowca zmienia numer na 5 i po krótkim postoju odjeżdża, nie blokując drogi i zatoczki.

Co z integracją taryf linii uruchamianych przez Pruszków i GPA przynajmniej na terenie miasta? Prezydent Bąk odpowiedział, że rozmowy są prowadzone i jakieś rozwiązanie zostanie wypracowane.

Kiedy na przystankach pojawiają się tablice dynamicznej informacji pasażerskiej, wyświetlające rzeczywiste czasy przyjazdu autobusów? Według prezydenta Bąka, w najbliższych tygodniach jedna tablica zamontowana zostanie przy dworcu PKP na przystanku w kierunku osiedla Staszica, druga – przy WKD. To będzie test, czy system działa poprawnie i czy pasażerowie korzystają z wyświetlanych tam informacji.

Piotr Bąk przypomniał, że konsultacje nowego planu transportowego wciąż trwają, ankiety można wypełniać elektronicznie, link do kwestionariusza znajduje się TUTAJ.

Konsultacje Pustki

To zdjęcie wykonane przez radnego Bartosza Brzezińskiego udostępniła na swoim profilu Małgorzata Kochańska, zostało zrobione chwilę przed rozpoczęciem spotkania w CKiS

Artykuły, które również mogą Cię zainteresować: