Logo facebook - Ikona Logo instagram - Ikona Logo youtube - Ikona
zpruszkowa.pl logo

Koniec „jankobusu” i linii R1. Od soboty do Janek i Raszyna jeździmy inaczej

Sławomir BUKOWSKI
1 stycznia startują linie uruchamiane przez Grodziskie Przewozy Autobusowe. Wkrótce powinna też ruszyć linia ZTM z Pruszkowa do Warszawy.
Komunikacja
Ilustracja: Komunikacja

Sporo nowości szykuje się dla pasażerów komunikacji miejskiej w Pruszkowie i okolicach. Kilka linii zniknie, pojawią się nowe – na zmienionych trasach, z nową taryfą biletową, ale i znacznie większą częstotliwością kursów.

Popularny „jankobus” z Piastowa przez Pruszków do centrum handlowego w Jankach definitywnie kończy kursowanie w sylwestra 31 grudnia. 1 stycznia 2022 zastąpi go nowa linia nr 62 uruchamiana przez związek powiatowo-gminny Grodziskie Przewozy Autobusowe (GPA), do którego przystąpił powiat pruszkowski. Autobusy pojadą jednak zmienioną trasą – z Piastowa, przez Tworki, ulicą Bolesława Prusa w Pruszkowie, osiedle Staszica (Powstańców, Plantowa, al. Wojska Polskiego), Komorów (ulicą Brzozową), Sokołów do Ikei w Jankach i dalej do Raszyna. Dla pasażerów z Pruszkowa oznacza to kilka zmian – autobus nie będzie już jechał pod szpitalem powiatowym na Wrzesinie, nie wjedzie też na pętlę na osiedlu Staszica – w zamian zatrzyma się na przystanku przy skrzyżowaniu alei Wojska Polskiego i ul. Działkowej. Linia ma kursować znacznie częściej niż „jankobus” – co 60 minut od poniedziałku do soboty oraz w niedziele handlowe (od 5 rano aż do północy) i co 60–120 minut w niedziele niehandlowe.

Tylko do sylwestra kursuje też linia R1 z osiedla Staszica w Pruszkowie przez Reguły, Michałowice, Raszyn do pętli P&R Aleja Krakowska na Okęciu. Od nowego roku zastąpi ją linia 61 pod szyldem GPA. Autobus wyruszy z osiedla Rybie w Raszynie i pojedzie przez Michałowice, Reguły, wjedzie do Pruszkowa od strony szpitala powiatowego, następnie al. Armii Krajowej, Bolesława Prusa, przez wiadukt dotrze do Millenium Logistic Park (MLP) na Żbikowie, dalej przez Gąsin do tunelu pod torami w ul. Działkowej, ulicami Powstańców, Chopina do przystanku Pałacyk Sokoła, Kościuszki, Bolesława Prusa do al. Armii Krajowej i przez Reguły i Michałowice wróci do Raszyna na osiedle Rybie. Autobus nie będzie miał więc klasycznej krańcowej pętli w Pruszkowie. To będzie linia pozwalająca przede wszystkim dojechać do pracy w Pruszkowie mieszkańcom okolicznych miejscowości. Autobus ma kursować tylko w dni robocze co około 60 minut.

Trzecia linia GPA w Pruszkowie – nr 60 – zastąpi dotychczasową kursującą na trasie Pruszków PKP – Strzeniówka – Nadarzyn – Centrum Słuchu w Kajetanach – Walendów. Trasa się nie zmieni, jednak autobusy w dni robocze pojadą co około 60 minut (w godzinach szczytu częściej), dodatkowo kursować będą (i to jest nowość) w weekendy co 120 minut. Zmiany będą korzystne dla mieszkańców Pruszkowa, bo na przykład w sezonie letnim autobusem będzie można także w sobotę czy niedzielę dojechać na baseny w Strzeniówce.

We wszystkich trzech liniach ma obowiązywać nowa taryfa biletowa. Bilet po terenie Pruszkowa będzie kosztował 1 zł, z Pruszkowa do innej miejscowości – 4 zł. Ale uwaga: posiadacze biletów miesięcznych i kwartalnych ZTM (także metropolitalnych) kodowanych na karcie miejskiej uprawnieni będą do bezpłatnych przejazdów, jednak za okazaniem papierowego kwitka dokumentującego zakodowanie biletu. Z pewnością będzie to kłopotliwe, ale wytłumaczenie jest proste: kontrolerzy nie posiadają terminali pozwalających na odczyt karty. I jeszcze jedna ważna informacja: na podstawie biletów okresowych ZTM będzie można jeździć liniami 60, 61 i 62 przez 30 albo 90 dni OD DATY ZAKUPU BILETU WIDNIEJĄCEGO NA PARAGONIE, a nie od dnia faktycznej aktywacji biletu na karcie.

Pełne rozkłady jazdy nowych linii oraz informacje taryfowe wraz tabelami zniżek można znaleźć na stronie www.gpa.grodzisk.pl

Urząd Miasta Pruszkowa tymczasem przygotowuje się do uruchomienia linii ZTM z osiedla Staszica do Dworca Zachodniego w Warszawie. Precyzyjna data startu połączenia nie jest jeszcze znana (teoretycznie powinno to być 10 stycznia) – pełna dokumentacja została już przesłana do ZTM, pieniądze w budżecie miasta są zabezpieczone i urząd czeka już tylko na ostateczne potwierdzenie daty zapisanej w porozumieniu. Autobusy będą kursować w dni robocze w godzinach szczytu – od około 6 do 9 i następnie od ok. 14 do 18 co pół godziny. ZTM czas przejazdu z osiedla Staszica do Dworca Zachodniego oszacował na 33–39 minut, ale wydaje się on optymistyczny i zapewne będzie korygowany.

Wydział Strategii i Rozwoju urzędu miasta, kierowany przez Monikę Golędzinowską, który sprawuje nadzór nad komunikacją miejską, szykuje dla pasażerów ułatwienie. Na stronie www.pruszkow.pl w zakładce Komunikacja miejska, oprócz rozkładów pruszkowskich linii miejskich, w styczniu umieszczone zostaną linki do rozkładów innych autobusów: uruchamianych przez Grodziskie Przewozy Autobusowe, a także gminę Brwinów (z Brwinowa do Pruszkowa docierają trzy lokalne linie: B5, B6 oraz B10). Ułatwi to odnajdywanie przydatnych połączeń.

Wszystkie zmiany dla pasażerów wydają się korzystne – linii będzie więcej, kursy częstsze, taryfy przyjazne. Przed powiatem pruszkowskim i starostą Krzysztofem Rymuzą jednak kolejne wyzwania. Warto, żeby do związku komunikacyjnego GPA dołączył w nowym roku Brwinów (burmistrz Arkadiusz Kosiński pisał na jednym z forów dyskusyjnych, że jest tym bardzo zainteresowany) – wtedy międzygminna komunikacja autobusowa od Pruszkowa aż do Jaktorowa stworzyłaby spójną, zintegrowaną siatkę, obejmującą także Nadarzyn i Błonie, z wzajemnie zsynchronizowanymi rozkładami jazdy. Możliwe byłoby wtedy też uruchomienie kolejnych linii, na przykład z Pruszkowa przez Brwinów do Błonia, czego systematycznie domagają się mieszkańcy dojeżdżający pomiędzy tymi miejscowościami do pracy.

Artykuły, które również mogą Cię zainteresować: