Rejestracja, tymczasowy dworzec, punkt medyczny, punkt szczepień, punkt weterynaryjny, punkt wsparcia psychologicznego, pomieszczenia do zabawy z dziećmi. Centrum Ptak Warsaw Expo w Nadarzynie zostało przeorganizowane w hub humanitarny z zadaniem niesienia pomocy uchodźcom z Ukrainy. Skala i rozmach przedsięwzięcia robią wrażenie. 

Miasteczko uchodźców

Centrum Pomocy Humanitarnej Ptak - bo pod taką nazwą funkcjonuje obecnie nadarzyńskie expo - na przestrzeni zaledwie dwóch tygodni zostało przekształcone w prawdziwe, w pełni funkcjonalne miasteczko nastawione na pomoc uchodźcom. Hala D, przekształcona na “Dworzec Europa”, to główny punkt recepcyjny. Stanowi przystanek końcowy dla autobusów zwożących uchodźców ze wschodniej granicy oraz punkt startowy dla autokarów wyprawiających się w kolejne miejsca relokacji poszkodowanych przez wojnę. Jest tu poczekalnia, punkt informacyjny, są ekrany wyświetlające godziny przyjazdów i odjazdów kolejnych transportów, są zapowiedzi głosowe - jak na regularnym dworcu.

Druga część hali D oraz hale od A do C to hale sypialne, wypełnione łóżkami polowymi dla potrzebujących. Są tu sanitariaty, polowe punkty udzielania pomocy medycznej oraz punkty wydawania odzieży, artykułów higienicznych i posiłków. Jest nawet punkt weterynaryjny dla tych z uchodźców, którzy uciekając przed wojną zdołali zabrać ze sobą swoje zwierzęta domowe. 

Hala E została przeznaczona pod magazyn. Wolontariusze w jego recepcji przyjmują i ewidencjonują towary na bieżąco, sortują dostarczane dary, wywieszają kartki z informacjami o bieżącym zapotrzebowaniu. 

Cały obiekt obsługiwany jest przez pracowników Ptak Warsaw Expo, dziesiątki wolontariuszy, grupy policjantów, lekarzy delegowanych zarówno z placówek publicznych, jak i prywatnych, a także przez wojska obrony terytorialnej.  

Pierwszy przystanek w ucieczce przed wojną

System udzielania pomocy uchodźcom w centrum Ptak Warsaw Expo wygląda następująco - uchodźcy zwożeni są autobusami miejskimi i autokarami do hali D (“Dworca Europa”). Tutaj podają swoje dane, są rejestrowani i otrzymują przepustkę umożliwiającą poruszanie się po całym terenie Ptak Warsaw Expo. Następnie otrzymują najpilniejsze wsparcie - ubrania, artykuły higieniczne, pożywienie i opiekę medyczną. Przydziela im się miejsca do spania w jednej z hal od A do D. To w nich właśnie będą oczekiwać na skierowanie do miejsca stałej relokacji, do którego wyruszą bezpłatnym transportem - również z dworca w hali D. Cały proces każdorazowo zajmuje do trzech dni.

Największe wyzwanie w tym procesie stanowi nie jego złożoność, lecz skala. Od początku działania Centrum Pomocy Humanitarnej, pomocy udzielono tu blisko 40 tysiącom uchodźców wojennych z Ukrainy. Hale noclegowe zdolne są do pomieszczenia 20 tysięcy osób jednocześnie, jednak stale zajętych jest około 10 tysięcy miejsc. Właściciele obiektu są świadomi, że największy kryzys dopiero nadejdzie, więc starają się przygotować więcej miejsc niż tylko tyle, ile wynosi potrzeba na daną chwilę. 

Pracownica Ptak Warsaw Expo, która oprowadza nas po obiekcie, zdecydowanie dementuje plotki, jakoby hale były przepełnione, a centrum stało na skraju możliwości niesienia pomocy. Jest dokładnie odwrotnie - każdego dnia mechanizmy obsługi uchodźców są usprawniane a Centrum stara się powiększać swoje możliwości działania. Pracownica zwraca naszą uwagę na fakt, że wbrew obiegowej opinii Centrum Humanitarne nie jest stałym miejscem docelowym pobytu uchodźców, a jedynie pierwszym przystankiem, punktem pierwszej pomocy, gdzie mogą liczyć na wsparcie materialne i organizacyjne. Informacje o tym, że Centrum grozi “przepełnienie” są więc całkowicie bezpodstawne. 

Centrum Pomocy Humanitarnej Ptak Warsaw Expo - pomoc materialna

Centrum Humanitarne w Nadarzynie działa m.in. dzięki wsparciu darczyńców. Wśród nich znajdują się firmy i korporacje dostarczające potrzebne środki całymi paletami, ale też darczyńcy lokalni i indywidualni. Dla tych drugich otwarto specjalny punkt recepcyjny znajdujący się w wejściu nr 6 do hali E. 

Stany magazynowe są aktualizowane na bieżąco jednak sytuacja zmienia się bardzo dynamicznie. Środki, których brakuje jednego dnia, mogą zostać dostarczone dzień później, zaś w ich miejscu może powstać nowa potrzeba. Pracownicy Centrum doradzają, aby chęć niesienia pomocy zacząć od hali E. Tutaj, w recepcji, na bieżąco wywieszane są listy brakujących produktów. Poleca się aby kupować je w dużych ilościach i dostarczać jeszcze tego samego dnia. Wtedy minimalizuje się prawdopodobieństwo, że chęcią pomocy odpowiemy na nieaktualne zapotrzebowanie i że nasze dary zwyczajnie się zmarnują.  

POMAGAJMY MĄDRZE Chęć niesienia pomocy przez tak wiele osób dobrego serca jest bardzo budująca. Dziękujemy 🙏 Żeby...

Opublikowany przez Centrum Pomocy Humanitarnej PTAK Czwartek, 10 marca 2022

Pracownicy Centrum zapewniają, że robią co mogą, aby przekazywać aktualne informacje o zapotrzebowaniach do sieci jednak - jak wskazują - ich źródłem zawsze na końcu jest hala E czyli magazyn. Najefektywniej będzie więc, aby darczyńcy indywidualni weryfikowali zapotrzebowanie na miejscu, każdorazowo przed udzieleniem pomocy. Dary można dostarczać w dni robocze w godzinach od 9:00 do 17:00.

Pracownicy Ptak Warsaw Expo zachęcają do regularnego sprawdzania informacji na oficjalnej stronie Centrum Pomocy Humanitarnej oraz na stronie organizacji na Facebooku. Tam, jak mówią, starają się regularnie zamieszczać informacje o bieżącym zapotrzebowaniu na pomoc materialną oraz o ewentualnych zmianach organizacyjnych w funkcjonowaniu hubu.