Logo facebook - Ikona Logo instagram - Ikona Logo youtube - Ikona
zpruszkowa.pl logo

Inwestycje AD 2023. Jak w tym roku zmieni się Pruszków?

Sławomir BUKOWSKI
Start przebudowy Szkoły Podstawowej nr 3 oraz przedszkola nr 11 przy ul. Hubala, oddanie do użytku wiaduktu nad torami PKP między Pruszkowem i Piastowem i ulicy Nowoinżynierskiej na Gąsinie i Żbikowie. Czeka nas dużo nowości.
Budzet Pruszkowa 2023
Ilustracja: Budzet Pruszkowa 2023

Do szuflady powędrowały plany budowy wodnego placu zabaw, przebudowy ulicy Kościuszki czy konkurs na koncepcję placu miejskiego – sprawy budzące w ostatnich latach największe emocje. Ostatni pełny rok obecnej kadencji władz samorządowych zapowiada się więc bez większych kontrowersji. Kilka inwestycji znacząco przyczyni się do poprawy komfortu życia w mieście. Oto przegląd tych najciekawszych.

Chyba najbardziej widowiskowo zapowiada się wielka przebudowa Szkoły Podstawowej nr 3 przy al. Wojska Polskiego. W zeszłym tygodniu prezydent Pruszkowa Paweł Makuch podpisał umowę z wyłonionym w przetargu wykonawcą, który ma 18 miesięcy na przygotowanie ostatecznego projektu oraz przeprowadzenie prac. W szkole przybędzie 12 sal lekcyjnych, duża świetlica, pokoje pracy indywidualnej, sale dla zerówki wraz placem zabaw, stołówka zostanie powiększona, a nauczyciele zyskają duży pokój nauczycielski. Prace ruszą przed wakacjami – wykonawca zacznie od budowy tymczasowych szatni. Co ważne, inwestycja będzie realizowana w trakcie roku szkolnego – w szkole cały czas będą prowadzone lekcje!  O szczegółach pisaliśmy TUTAJ. Całkowity koszt inwestycji to ok. 35 mln zł, miasto pozyskało dofinansowanie z Polskiego Ładu – 25,5 mln zł. W 2023 roku w budżecie zarezerwowano na ten cel nieco ponad połowę – 18 mln zł. Nowa szkoła w pełni gotowa powinna być na początku roku szkolnego 2024/2025.

Drugim dużym wydarzeniem będzie start przebudowy Przedszkola Miejskiego nr 11 przy ul. Hubala. – Koncepcję odziedziczyliśmy jeszcze po ekipie pana prezydenta Starzyńskiego. Na jej podstawie przygotowaliśmy projekt, ale znacznie bardziej zaawansowany w stosunku do pierwotnych założeń. Nie chcemy jedynie dostawiać skrzydła do przestarzałego budynku. Lepiej wybudować całkowicie nowy obiekt spełniający współczesne standardy i dostosowany do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami – mówił portalowi zpruszkowa.pl wiceprezydent Pruszkowa Konrad Sipiera w sierpniu ub. roku. Rozpoczęcie prac przewidywane jest w połowie 2023 roku. Obiekt zostanie zamknięty – będzie całkowicie wyburzony, a dzieci z tej placówki będą tymczasowo chodzić do nowo wybudowanego przedszkola nr 8 przy ul. 3-go Maja na Żbikowie. W budżecie Pruszkowa na 2023 r. na przebudowę przedszkola przy Hubala zarezerwowano 9,5 mln zł. Całość prac rozłożonych na 2 lata będzie kosztować około 20 mln zł.

Kontynuowana jest inwestycja pod nazwą budowa Przedszkola Miejskiego nr 8 na Żbikowie. Na początku grudnia dzieci przeniosły się już do nowego, klimatyzowanego gmachu, wyposażonego w nowoczesny sprzęt, zabawki i pomoce naukowe. Jest sala do zajęć sensorycznych, przestrzenie dostosowane zostały do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami, jest nawet winda. W starym budynku funkcjonowało 5 oddziałów – teraz będzie ich 10. Na miejscu po starym obiekcie powstanie nowoczesny plac zabaw oraz wielofunkcyjne miniboisko, przewidziano też dodatkowy parking oraz budynek gospodarczy. Zakończenie wszystkich prac planowane jest w połowie 2023 r. Wartość całej inwestycji – ok. 15 mln zł, z czego 3,5 mln to dofinansowanie z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.

Rozkręca się budowa wiaduktu nad torami PKP między Pruszkowem a Piastowem. Wiadukt wraz z najazdami będzie miał 292 m długości i prawie 14 m szerokości. Kierowcy zyskają jezdnię z dwoma pasami ruchu. Do tego ścieżka rowerowa i chodnik dla pieszych. Wygodny dostęp do przeprawy przez tory zapewnią windy. Inwestycja obejmuje także przebudowę przyległego układu ulic, dlatego realizowana jest przez PKP we współpracy z Pruszkowem, Piastowem oraz powiatem pruszkowskim. Sam wiadukt kosztuje ok. 18,3 mln zł netto. PKP przeznaczyło na niego 9,2 mln zł, a Pruszków w tym roku asygnuje ze swojego budżetu 4,2 mln zł. Zakończenie budowy zapowiadano początkowo na połowę 2023 roku, ale bardziej realnym terminem jest jesień, a nawet koncówka roku.

Jednak wiadukt to nie wszystko – trzeba do niego dojechać. Powiat pruszkowski odpowiada za przebudowę blisko półkilometrowego odcinka ulicy Broniewskiego na Żbikowie. Przetarg na wykonawcę prac już ogłosił, powinien więc wyrobić się w terminie ze swoją częścią zadania. Gorzej wyglądają przygotowania po przeciwnej stronie torów – ulicę Grunwaldzką w kierunku Alej Jerozolimskich ma przebudować miasto Pruszków. Potrzeba kilkunastu milionów, ale tych pieniędzy w budżecie na 2023 rok… nie ma. Zarezerwowano jedynie 1,4 miliona. Władze Pruszkowa będą próbowały pozyskać środki ze źródeł zewnętrznych, jednak trudno dziś wyrokować, jak dużą mają szansę. Jeśli finansowanie nie zostanie zapewnione, może się okazać, że po otwarciu wiaduktu dojazd do niego będzie prowadził nieprzystosowaną do większego ruchu Grunwaldzką.

Na Gąsinie i Żbikowie trwa budowa ulicy Nowoinżynierskiej. Droga połączy ulice Promyka, Poznańską i 3-go Maja, ułatwi dojazd do autostrady i odciąży wiecznie zakorkowaną ulicę Waryńskiego przy elektrociepłowni. Koszt zadania to blisko 18 mln zł, władzom Pruszkowa udało się pozyskać 5,4 mln dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Nowa trasa, jeśli budowa nie złapie poślizgu, powinna zostać oddana na koniec 2023 r. Inwestycja obejmuje też budowę ulicy Elektrycznej na odcinku od Nowoinżynierskej do Batalionów Chłopskich.

Z mniejszych, ale wartych zauważenia przedsięwzięć, warto wymienić budowę ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż Utraty. Trwają prace na gąsińskim odcinku, w tym roku powinny ruszyć na budzącym najwięcej emocji odcinku wzdłuż parku Potulickich aż do Malich. Inwestycja nosi nazwę „Poprawa jakości środowiska poprzez kompleksowy rozwój terenów zielonych w Pruszkowie – etap II”, jej wartość to ok. 11 mln zł, z czego ponad 6 mln zł to dotacja unijna. Oprócz ścieżki powstaną alejki spacerowe, kwietne łąki, polanki edukacyjne, a na terenie parku tworkowskiego – który zostanie otwarty dla miłośników przyrody – pomosty widokowe przy oczkach wodnych oraz altany. Miasto zrezygnowało z niektórych pomysłów, nie będzie np. wieży widokowej z lornetkami do obserwacji ptaków – a szkoda.

Przy stacjach WKD w Pruszkowie oraz w Tworkach powstaną w tym roku parkingi Park&Ride. Emocje budzi zwłaszcza ten pierwszy – przy okazji zbudowana ma zostać ulica Pawia zapewniająca dojazd do megabloku przy parku Potulickich. Ulicę miał zbudować na własny koszt deweloper, zobowiązuje go do tego umowa podpisana jeszcze z poprzednimi władzami Pruszkowa, ale jak ujawnił społecznik Arkadiusz Gębicz, istnieje niebezpieczeństwo, że decyzją władz Pruszkowa ulica powstanie z publicznych pieniędzy! Byłby to zaskakujący prezent dla prywatnej spółki. O sprawie można przeczytać na facebookowym profilu Gębicza.

Z najciekawszych, dużych inwestycji zaplanowanych przez miasto na 2023 roku to tyle. Urząd przygotowuje się do przebudowy uliczek wokół parku Mazowsze – Jaronia Kowalskiego i Szarych Szeregów. Ta inwestycja rozłożona będzie na kilka lat. Jeśli w 2023 roku coś zacznie się tam dziać, będą to prace związane z budową podziemnej infrastruktury. Na nawierzchnię ulice poczekają do 2024, albo nawet 2025 roku. Dobiega końca projektowanie ulicy Błękitnej w Malichach, ale ostateczny projekt, zgodnie z obietnicami władz miasta, zostanie jeszcze skonsultowany z mieszkańcami. Realizacja – nie wcześniej niż w 2024 roku. Urząd ma też gotowe projekty budowy ul. Przytorowej od tunelu w ulicy Działkowej do ronda przy Nowej Stacji (powstanie dzięki temu wygodny przejazd od Parzniewa ulicą Sienkiewicza, łącznikiem do Miry Zimińskiej-Sygietyńskiej i do al. Wojska Polskiego pozwalający ominąć centrum Pruszkowa) oraz przebudowy przejścia pod torami PKP przy Utracie – ale pieniędzy w budżecie na 2023 r. na te zadania nie ma. Podobnie jak na przebudowę ulicy Lipowej od al. Armii Krajowej do studni oligoceńskiej.

A już wiosną mieszkańcy Pruszkowa odczują kilka małych udogodnień. W parku Mazowsze zacznie działać tężnia solankowa, uruchomione zostaną też dwie toalety publiczne: przy placu zabaw w parku Sokoła oraz w parku Potulickich w pobliżu ujęcia wody oligoceńskiej.

W Pruszkowie kilka ważnych dla mieszkańców inwestycji realizuje też powiat pruszkowski. Kontynuowane są prace przy budowie krytej pływalni przy Zespole Szkół Ogólnokształcących i Sportowych przy ul. Gomulińskiego (otwarcie basenu: już jesienią!), przy budowie nowej siedziby LO im. Kościuszki (planowany termin zakończenia wszystkich prac to lato 2024 r.) oraz budowie Zespołu Szkół Specjalnych im. księdza Jana Twardowskiego przy ulicy Wapiennej w Pruszkowie. Starostwo kierowane przez Krzysztofa Rymuzę zapowiada na 2023 rok m.in. przebudowę ulic Komorowskiej i Pruszkowskiej na odcinku od Pogodnej w Pruszkowie do Rekreacyjnej w Granicy. Warto również podkreślić plany remontu usianej dziurami alei Marii Dąbrowskiej w Komorowie wraz z przebudową skrzyżowania z ulicami Waldemara i Kotońskiego – drogi, z której na co dzień korzystają także mieszkańcy pruszkowskiego osiedla Ostoja.

Artykuły, które również mogą Cię zainteresować:

1. kolejka Betclick 1 Ligi w sezonie 2024/2025. Fot.: kspolonia.pl Sport

Patent na Polonię nadal żywy - pierwsza wygrana Znicza w sezonie

Marcin RAJCHEMBA

Znicz Pruszków rozpoczął zmagania w swoim drugim z rzędu sezonie na drugim poziomie rozgrywkowym w Polsce. Mecz na Konwiktorskiej 6 otwierał pierwszą kolejkę Betclick 1 Ligi, tym samym rozpoczynając sezon 2024/2025. Terminarz ułożył się pozytywnie o tyle, że Znicz ostatni raz z Polonią Warszawa przegrał w 2012 roku. Lata mijają, a drużyna z Bohaterów Warszawy niezmiennie patent na zwycięstwo z Czarnymi Koszulami ma.