30 czerwca w gminie Michałowice zakończono zbieranie opinii i sugestii mieszkańców na temat wstępnych założeń uchwały krajobrazowej. Obecnie trwa analiza rezultatów konsultacji społecznych. Pierwszy projekt uchwały ma zostać wyłożony jeszcze jesienią tego roku. Wójt gminy, Małgorzata Pachecka, zapowiada, że powstały w ten sposób dokument będzie rozwiązaniem kompromisowym "łączącym poprawę krajobrazu ze zdrowym funkcjonowaniem gminy".

"Moim celem, oraz radnych którzy tej uchwale patronują, jest to aby w naszej gminie było estetycznie i nienachalnie. Zależy nam na uporządkowaniu szyldów i odejściu od zalewającej niektóre przestrzenie banerozy." - czytamy w poście opublikowanym na oficjalnym profilu Małgorzaty Pacheckiej na Facebooku. "W naszej gminie nie widzę też miejsca dla reklam wielkopowierzchniowych, myślę, że nie są nam potrzebne".

Uchwała krajobrazowa to narzędzie nadane gminom na mocy ustawy sprzed pięciu lat. Dzięki niej, gminy w całej Polsce mogą określać zasady i warunki sytuowania małej architektury i nośników reklamowych na swoim terenie. Mogą również tworzyć nowe wymogi co do gabarytów, standardów jakości oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane urządzenia reklamowe. Mogą również ustanawiać całkowity zakaz umieszczania tablic reklamowych na wybranym obszarze oraz pobierać opłaty reklamowe tam, gdzie zamieszczanie reklam będzie dozwolone. W skrócie - uchwała krajobrazowa to potężne, ale też skomplikowane i pod wieloma względami niedoskonałe narzędzie umożliwiające samorządom skuteczniejszą walkę o estetyczny i schludny krajobraz.

Małgorzata Pachecka: Moim celem, oraz radnych którzy tej uchwale patronują, jest to aby w naszej gminie było estetycznie i nienachalnie. Zależy nam na uporządkowaniu szyldów i odejściu od zalewającej niektóre przestrzenie "banerozy".

Zgodnie z ustawowymi wymogami, wprowadzenie w życie takiej uchwały musi zostać poprzedzone konsultacjami społecznymi. W przypadku gminy Michałowice ich pierwsza faza odbyła się w czerwcu  w dwóch formach - otwartego spotkania konsultacyjnego oraz kwestionariusza udostępnianego drogą "tradycyjną" (czyli na papierze) i internetową. Warto zauważyć, że w ten sposób władze gminy znacznie wyszły poza ramy narzucane ustawą, ponieważ proces konsultacji rozpoczęto już na etapie budowania założeń mającej powstać na przełomie 2021 i 2022 roku uchwały (ustawa mówi o konieczności przeprowadzenia konsultacji dopiero nad gotowym projektem regulacji).  Po wyłożeniu projektu proces zostanie powtórzony. Następnie na projekt nałożone zostaną kolejne poprawki (będące rezultatem ponownych konsultacji) i dopiero po tym uchwała trafi pod głosowanie na forum Rady Gminy. 

Zarówno założenia jak i projekt uchwały gmina Michałowice przygotowuje we współpracy z pracownią Projekt Miasto. Sporządzenie założeń zostało poprzedzone badaniami obejmującymi m.in. analizę przestrzenną oraz inwentaryzację typologiczną reklam i zjawisk przez nie generowanych (pełną prezentację założeń można obejrzeć tutaj, zaś wyniki analizy - tutaj). W wyniku tych dochodzeń zdefiniowano serię problemów (oraz obaszry i intensywność ich występowania) z którymi uporać ma się michałowicka uchwała krajobrazowa. 

Wraz z postępowaniem prac, rośnie również liczba szerzących się plotek i mitów na temat brzmienia przyszłych przepisów czy w ogóle - celu i zasady działania uchwwały. Według relacji radnego gminy Michałowice, Jarosława Hirnego-Budki, w debacie publicznej pojawiła się seria nieprawdziwych zastrzeżeń co do tego, czym nowy akt prawa miejscowego ma być. W swoim poście na Facebooku zdementował pogłoski, jakoby w przyszłości wymagane było specjalne zezwolenie od Urzędu Gminy na zamieszczenie reklamy lub aby uchwała miała na celu narzucenie mieszkańcom ...zmianę koloru poszycia dachu (sic!). Odniósł się również do obaw o to, że gmina będzie próbowała wymusić na właścicielach nieruchomości wymianę płotów na nowe: "wszystkie istniejące w momencie przyjmowania uchwały ogrodzenia, nieważne jak brzydkie i tanie, zostaną „zalegalizowane”. Nikt nie stanie przed sytuacją wymiany ogrodzenia na nowe" - tłumaczy radny. 

Z całością jego wypowiedzi można zapoznać się powyżej.

Po wejściu w życie michałowickiej uchwały krajobrazowej - co nastąpi najprawdopodobniej nie prędzej niż na początku 2022 roku - właściciele urządzeń reklamowych będą mieli 12 miesięcy na dostosowanie ich do nowych wymogów. Wójt Michałowic przypomina, że informacje o kolejnych spotkaniach konsultacyjnych zamieszczane są na bieżąco na stronie Urzędu Gminy.