Logo facebook - Ikona Logo instagram - Ikona Logo youtube - Ikona Logo spotify - Ikona
zpruszkowa.pl logo

Elektryczne solarisy w pruszkowskiej komunikacji!

Sławomir BUKOWSKI
Rozstrzygnięto przetarg na dostawę 2 elektrycznych autobusów oraz ładowarek. Na ulice Pruszkowa wyjadą na początku 2023 roku.
Autobus miejski
Ilustracja: Autobus miejski

Zakup taboru niskoemisyjnego odbywa się w ramach dużego projektu współfinansowanego ze środków unijnych pt. „Zielone płuca Mazowsza – rozwój mobilności miejskiej w gminach południowo-zachodniej części województwa”, realizowanego wspólnie przez Żyrardów, Grodzisk Mazowiecki oraz Pruszków. Liderem projektu jest Żyrardów i właśnie to miasto rozpisało i rozstrzygnęło przetarg na elektryki. Jedynym oferentem taboru okazała się spółka Solaris Bus and Coach i z nią trzy miasta podpiszą umowy. Ładowarki dostarczy spółka Ekoenergetyka-Polska z Zielonej Góry.

Autobusy elektryczne w Pruszkowie będą dwa, specjalnie dla nich stworzona zostanie nowa linia. – Obejmie ulice w centrum, takie jak Kraszewskiego, Bolesława Prusa, Kościuszki, choć nie wykluczam, że jeden autobus pojawi się w innej części miasta, ale to będzie jeszcze przedmiotem analiz. Naszym celem jest rozbudowa i uzupełnienie obecnej siatki komunikacyjnej – mówi prezydent Pruszkowa Paweł Makuch. – Chcemy, żeby niskoemisyjne autobusy kursowały tam, gdzie ruch samochodów jest największy i gdzie zarazem są największe potrzeby dotyczące szybkiego i sprawnego transportu publicznego.

W Pruszkowie zamontowane zostaną dwie ładowarki. Jedna znajdzie się na pętli na osiedlu Staszica, która jeszcze w tym roku ma zostać przebudowana. Tutaj będzie początek nowej linii. Autobusy na pętli będą podładowywane w ciągu dnia. Druga ładowarka pojawi się w okolicach basenu Kapry, ale będzie wykorzystywana jedynie do nocnego, pełnego ładowania. Monika Golędzinowska, naczelnik Wydziału Strategii i Rozwoju Urzędu Miasta Pruszkowa, który odpowiada za funkcjonowanie pruszkowskiej komunikacji, tłumaczy, że autobusy pod basen będą zajeżdżać jedynie na noc, regularna linia nie zostanie tamtędy poprowadzona z uwagi na to, że ulice są wąskie, a w trakcie imprez organizowanych na torze kolarskim bywają całkowicie blokowane przez samochody.

I jeszcze ciekawostka, autobusy nie będą ładowane z użyciem pantografów, tylko „z kabla”. – Obsługa pantografów jest skomplikowana, kierowcy muszą mieć specjalne przeszkolenie, dlatego eksperci doradzili nam rozwiązanie w postaci ładowarek plug-in – mówi Monika Golędzinowska.
Właścicielem autobusów oraz ładowarek będzie miasto, ale ponieważ Pruszków nie posiada własnej spółki komunikacyjnej, w przyszłym roku ogłosi przetarg na operatora linii. Jego zadaniem będzie zatrudnienie kierowców, utrzymanie taboru, serwisowanie, ubezpieczenie.

Projekt „Zielone płuca Mazowsza”, w ramach którego dokonany został zakup, to jest bardzo obszerny, oprócz autobusów elektrycznych obejmuje budowę w Żyrardowie, Grodzisku i Pruszkowie budowę ścieżek rowerowych, stacji rowerów miejskich, parkingów Park&Ride. Całkowita wartość projektu to ponad 40 mln zł, unijne dofinansowanie – 34,7 mln zł.

Artykuły, które również mogą Cię zainteresować:

Akcja "Pruszków kontra Wołomin" budzi wśród internautów dość jednoznaczne skojarzenia. Społeczeństwo

Piotr Bąk ogłosił akcję "Pruszków kontra Wołomin". Media podchwyciły temat, ale nie tak, jak to sobie Piotr Bąk wyobrażał

Konstanty CHODKOWSKI

W zeszłym tygodniu Olga Legosz przeprosiła za publiczne stwierdzenie, że Pruszków jest miastem, "w którym do dziś kłania się bandziorom". Od tego momentu nie upłynęło wiele czasu, nim całą Polskę obiegła kolejne przesłanie oparte na "grze skojarzeń" i krzywdzących stereotypach na temat naszego miasta. Tym razem jego autorem był Prezydent Pruszkowa i jego rzecznik prasowy - Krzysztof Olszewski.