Do Pruszkowa nadciągają zmiany: nowe autobusy, nowe przystanki, więcej tablic informacji pasażerskiej

Start reformy komunikacji miejskiej w Pruszkowie zaplanowano na przyszłoroczne wakacje. Jak zapowiada urząd miasta, będzie to zupełnie nowa jakość. Ukraiński tabor zastąpią duże, 10,5-metrowe tureckie autobusy Otokar Kent C. Linie 2 i 10 obsługiwać będą obecne zielone, elektryczne solarisy oraz – również elektryczne – King Long PEV9 produkcji chińskiej. Na linii 9, której zadaniem jest dowóz uczniów do szkoły na Bąkach, pojawi się minibus MAN Mercus. Wszystkie pojazdy będą fabrycznie nowe.
Obsługą wszystkich linii zajmie się konsorcjum spółek PKS w Gostyninie i PKS w Skierniewicach (obie są częścią Grupy PKS Grodzisk Mazowiecki).
Marka Otokar Kent C jest w Polsce mniej znana, lecz w Europie – jak najbardziej. Takie autobusy kursują m.in. w Hiszpanii (Jerez de la Frontera), na Malcie czy we włoskiej Apulii. Tabor jest niskopodłogowy z funkcją „przyklęku”, wyposażony w rampę dla wózków oraz personalizowane układy siedzeń i poręczy. Kabina kierowcy występuje w kilku wariantach, a producent oferuje bogate opcje wyposażenia: monitoring, zliczanie pasażerów, ładowarki USB, wydajną klimatyzację i systemy dynamicznej informacji pasażerskiej.
Z kolei elektryczne King Long PEV9 można spotkać na Litwie, Cyprze, Malcie, a we Włoszech choćby w Rzymie. Model PEV9 to niskopodłogowy midibus klasy miejskiej, projektowany z myślą o liniach śródmiejskich i dowozowych. Ma ok. 9,2 m długości, dwie pary drzwi (środkowe są szerokie), funkcję „przyklęku”, rampę na wózek i wydajną klimatyzację.
Do przyszłorocznych wakacji Urząd Miasta Pruszkowa ma czas, by przygotować infrastrukturę przystankową. Ponieważ linia 5 zostanie skierowana zmodyfikowaną trasą i pojedzie ulicami Przytorową i Działkową, na Działkowej trzeba wybudować dwie pary przystanków: „Helenowska” oraz „Dębowa”. Mają być gotowe jeszcze w tym roku, zostaną wyposażone w wiaty z ławkami i kosze na śmieci. Urząd musi też doprowadzić do porządku przystanek „Urząd Skarbowy” przy ul. Przytorowej – dziś nieużywany, ze zdewastowanymi wiatami i powybijanymi szybami. „Przed rozpoczęciem obsługi przystanku przez linię autobusową nr 5 wszystkie wiaty przystankowe zostaną naprawione i będą w pełni sprawne” – informuje rzecznik prasowy miasta Krzysztof Olszewski.
Kolejne zadanie to rozbudowa kilku peronów przystankowych, które są za krótkie, by mogły zatrzymywać się przy nich 3-drzwiowe autobusy. W centrum Pruszkowa chodzi m.in. o przystanki „Kościuszki 03” (przy parku Potulickich – dla linii 2 i 10) oraz „Kubusia Puchatka 01” (dla linii 7). Tu odpowiedź miasta jest bardziej enigmatyczna: „Temat jest nam znany. Aktualnie podejmujemy działania mające na celu poprawę infrastruktury na przystankach, które tego wymagają”.
Od 1 lipca 2026 r. pruszkowskie linie będą obsługiwane łącznie przez 19 autobusów (zamiast obecnych 16). Nowością będzie linia 10B, kursująca w kierunku przeciwnym do linii 10. Obie linie wyruszą z pętli na osiedlu Staszica, ale 10B pojedzie ulicami: Plantową, Powstańców, Staszica (zamiast zbyt wąskiej do ruchu dwukierunkowego Stalowej), Sienkiewicza do dworca PKP, dalej Kościuszki, Bolesława Prusa, al. Armii Krajowej, Lipową do przystanku WKD Pruszków, a następnie Lipową, Pogodną, Powstańców i Plantową wróci na pętlę na os. Staszica. Zarówno 10, jak i 10B będą kursować przez siedem dni w tygodniu.
Linia 5 oprócz tego, że pojedzie Przytorową i Działkową, będzie wydłużona z Malich do PKP Piastów. Z kolei linia 3 zostanie wydłużona z Gąsina do WKD Pruszków – autobusy pojadą Błońską, tunelem w ul. Działkowej, Staszica do PKP Pruszków, a dalej tak jak linie 2 albo 10B – do WKD).
Nowe tablice dynamicznej informacji pasażerskiej
Miasto Pruszków pochwaliło się niedawno montażem tablicy wyświetlającej rzeczywiste czasy przyjazdu autobusów na przystanku „ZUS” przy ul. Stalowej. Łącznie działają już trzy tablice: także przy PKP Pruszków (w kierunku osiedla Staszica) oraz przy WKD Pruszków. „W projekcie przyszłorocznego budżetu planujemy zabezpieczyć środki na zakup dwóch kolejnych dużych tablic. Lokalizacje ich montażu nie zostały jeszcze wybrane” – przekazał, znów ogólnikowo, rzecznik urzędu miasta, choć logika nakazuje, aby jedna z nich została zainstalowana na przystanku PKP Pruszków w kierunku ulicy Kościuszki (w przyszłym roku będzie z niego odjeżdżać aż pięć linii miejskich oraz trzy GPA).
Pomóc Pruszkowowi w rozbudowie systemu informacji pasażerskiej postanowiły Grodziskie Przewozy Autobusowe (GPA). Związek jeszcze w tym roku zamontuje na swojej sieci 9 dużych, dwustronnych tablic elektronicznych z ekranami w technologii e-papieru, zasilanych bateryjnie, w tym aż 5 w Pruszkowie! Urządzenia pojawią się na przystankach: „Kościelna 01” i „Kościelna 02” (czyli przy ul. Bolesława Prusa – przy przedszkolu „Pod Kasztanem” i przy Cornerze), „Jasna 01” i „Jasna 02” (ul. Plantowa) oraz „Rondo ks. J. Popiełuszki 01” (ul. Powstańców, przystanek na os. Staszica w kierunku Plantowej). Jak zapewnia związek, na tablicach będą prezentowane godziny odjazdów nie tylko linii GPA, ale także pruszkowskich oraz ZTM (817 i nocna N85).
Warto przypomnieć, że wiceprezesem GPA jest obecny starosta pruszkowski Adrian Ejssymont. To z jego inicjatywy we wszystkich liniach GPA na terenie Pruszkowa honorowane są bilety okresowe ZTM zakodowane na kartach miejskich, dzięki czemu linie GPA stały się integralną częścią komunikacji miejskiej,
Od nowego roku na terenie Pruszkowa pojawi się kolejna linia (77) uruchamiana przez GPA. Pojedzie z osiedla Staszica (z ul. Działkowej) do Błonia przez Żbików, Domaniew, Domaniewek, Płochocin i Rokitno. Kursy będą realizowane co 60 minut w dni robocze od godz. 5 do ok. 23 oraz co 120 minut w weekendy i święta.
Do Pruszkowa w przyszłym roku dotrze też nowa linia autobusowa uruchamiana przez Urząd Gminy Michałowice, która ma dowozić mieszkańców m.in. Komorowa i Granicy do dworca PKP Pruszków. Poprosiliśmy michałowicki urząd o informacje dotyczące dokładnej trasy, częstotliwości odjazdów oraz taryfy biletowej – czekamy na odpowiedź.
Artykuł zilustrowaliśmy zdjęciami taboru udostępnianymi przez producentów, autobusy obsługujące pruszkowskie linie będą oczywiście miały ujednoliconą kolorystykę.