Czy Mickiewicz wielkim poetą był? Nieważne. Przeczytać „Pana Tadeusza” trzeba
Czy podczas śniadania w Soplicowie każdy zajmował wyznaczone mu miejsce przy stole? Czy Sędziemu podobało się swobodne zachowanie gości? Prawdą czy fałszem jest zdanie: „Kawę dla szlachty goszczącej w domu Sędziego przygotowuje znawczyni sztuki parzenia kawy”. Kto nie przeczytał „Pana Tadeusza”, raczej nie miał szans zdobyć dużej liczby punktów z próbnego egzaminu z języka polskiego. Adam Mickiewicz widać mocno przypadł do gustu autorom arkusza egzaminacyjnego, bo w zadaniu dotyczącym interpunkcji trzeba było wskazać zdanie odnoszące się do twórczości wieszcza, w którym przecinki postawiono w niewłaściwych miejscach, a w innym zadaniu należało opisać, jaki związek mają ilustracje zamieszczone na okładkach przedstawionych książek z ich treścią – wśród nich była druga część „Dziadów”.
W środę ósmoklasiści próbowali sił z polskiego, w czwartek piszą matematykę, w piątek język obcy. Arkusze przygotowała Centralna Komisja Egzaminacyjna, ale ponieważ przystąpienie do egzaminu próbnego nie jest obowiązkowe, do sprawdzania arkuszy nie zmobilizowano zewnętrznych egzaminatorów, tylko zrobią to nauczyciele w szkołach. Na wyniki trzeba będzie poczekać kilka tygodni.
Spośród dziewięciu pruszkowskich podstawówek w siedmiu egzamin odbył się w formie stacjonarnej z zachowaniem reżimu sanitarnego, w dwóch – SP 1 i SP 4 – w trybie zdalnym. – Dyrektorzy samodzielnie podejmowali decyzję o formie egzaminu, kierując się środkami bezpieczeństwa. Trzeba pamiętać, że najmłodsze klasy mają lekcje w trybie rotacyjnym. Żeby nie zwiększać ryzyka bezpośrednich kontaktów, dyrektorzy mieli prawo wybrać najbardziej bezpieczną formułę – mówi Beata Czyżewska, wiceprezydent Pruszkowa ds. oświaty.
Dla pruszkowskich ósmoklasistów to już drugi w tym semestrze próbny egzamin. Kilka tygodni temu mierzyli się z zadaniami przygotowanymi przez wydawców podręczników. Opinie co do skali trudności są różne. Część uczniów uważa, że ten z polskiego zorganizowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną był łatwiejszy od poprzedniego, ale znaczenie może mieć fakt, że młodzież oswoiła się już nieco ze stresem, poznała całą otoczkę związaną ze zdawaniem – losowaniem miejsc w salach, układem arkusza, sposobem zaznaczania odpowiedzi.
Prawdziwy egzamin ósmoklasisty odbędzie się w tym roku 25–27 maja. Wyniki zostaną ogłoszone 2 lipca. Do 8 lipca wyniki, zaświadczenia oraz informacje mają być przekazane szkołom. Termin wydania zdającym zaświadczeń to 9 lipca.
W tym semestrze we wszystkich podstawówkach ósmoklasiści mają prawo brać udział w bezpłatnych konsultacjach z nauczycielami przedmiotów egzaminacyjnych i z upływem czasu zainteresowanie wzrasta. Wielu korzysta też z płatnych korepetycji – znalezienie korepetytora, który dysponuje jeszcze wolnymi terminami, staje się coraz trudniejsze.
A póki co rozkręca się giełda tematów, które mogą pojawić się na majowym egzaminie z polskiego. Na pierwszym miejscu jest oczywiście „Pan Tadeusz”. Wysoko obstawiane są też „Zemsta” i „Kamienie na szaniec”. „Pan Tadeusz” był jednak na próbnym – czy to ostrzeżenie, że pojawi się również w maju, czy raczej nie ma co się sugerować?