Logo facebook - Ikona Logo instagram - Ikona Logo youtube - Ikona Logo spotify - Ikona
zpruszkowa.pl logo

Bilety WKD przez internet, autobusy GPA na mapach Google’a. Tylko pruszkowska komunikacja w tyle

Sławomir BUKOWSKI
Przybywa nowinek technologicznych w transporcie pasażerskim wokół Pruszkowa. Szkoda, że nie w naszej komunikacji miejskiej.
Wkd Gpa
Ilustracja: Wkd Gpa

Bilety WKD można kupować przez internet! – ogłosiła spółka. O ile taka opcja w przypadku biletów jednorazowych to niewielkie udogodnienie, bo już od kilku lat dostępne są one w aplikacjach na telefon (np. mPay czy SkyCash), o tyle dla miesięcznych i kwartalnych to znaczący postęp. Do tej pory kupowało się je albo w kasach biletowych (są tylko na większych stacjach), albo w automatach na peronach (lubią ulegać awariom). Teraz można je nabyć o dowolnej porze doby przez internet – z komputera czy telefonu. Wystarczy zarejestrować się na stronie www.wkd.com.pl.

Ważna informacja – jak czytamy w regulaminie na stronie WKD, bilety jednorazowe można kupować „na zapas” w dowolnej ilości i potem kolejno aktywować – czyli wirtualnie kasować – podczas podróży (analogicznie jak bilety ZTM, z tym że robimy to pukając w bilet, nie skanujemy kodu przy drzwiach). Z kolei bilet okresowy kupuje się z maksymalnie 7-dniowym wyprzedzeniem i nie później niż na 1 dzień przed początkiem jego ważności – jego też trzeba później aktywować. W regulaminie widnieje ważna uwaga: „Aktywacja biletu powinna nastąpić przed rozpoczęciem podróży” – czyli należy to zrobić PRZED wejściem do kolejki, a nie dopiero w kolejce.

Bilety internetowe WKD można trzymać w telefonie i okazywać kontrolerowi w postaci kodu 2D, można też wydrukować – w przypadku miesięcznego czy kwartalnego ta opcja wydaje się bezpieczniejsza, nie ryzykujemy, że telefon kiedyś się rozładuje w najmniej oczekiwanym momencie. Wszystkie bilety (i jednorazowe, i okresowe) są wystawiane na konkretną osobę, dlatego podczas zakupu należy wpisać imię i nazwisko – kontroler ma prawo poprosić o okazanie dokumentu tożsamości.

Nowinek technologicznych w transporcie zbiorowym jest coraz więcej. Grodziskie Przewozy Autobusowe (GPA), obsługujące m.in. linie 60 (Pruszków – Strzeniówka – Nadarzyn – Walendów), 61 (Pruszków – Reguły – Michałowice – Raszyn) oraz 62 (Pruszków – Komorów – Janki – Raszyn) systematycznie uruchamiają kolejne funkcjonalności. Komunikacja pod szyldem GPA funkcjonuje raptem od 1 stycznia, ale już od pierwszego dnia rzeczywiste położenie wszystkich autobusach na trasach można było śledzić na mapach dzięki aplikacji „Kiedy przyjedzie” – stojąc na przystanku wystarczy wyświetlić na telefonie stronę gpa.grodzisk.pl, wybrać zakładkę „Kiedy przyjedzie”, wpisać nazwę przystanku i aplikacja pokaże, za ile minut autobus będzie. Co godne podkreślenia, aplikacja działa bez zarzutu.

GPA już dawno uruchomiły na swojej stronie internetowej opcję zakupu biletów jednorazowych i okresowych. Ale najnowsze rozwiązanie przenosi tego organizatora transportu do grona najnowocześniejszych w Europie. Można wyświetlić zwykłą mapę Google’a i stuknąć piktogram z oznaczeniem przystanku autobusowego – na mapie pojawi się informacja o liniach odjeżdżających z tego miejsca. Jeśli korzystamy z Google’a na telefonie, aplikacja dodatkowo pokaże rzeczywiste (a nie rozkładowe) godziny najbliższych kursów, a nawet narysuje schemat całej linii z zaznaczeniem wszystkich przystanków na trasie! Taka funkcjonalność jest powszechna w największych miastach Europy – zwłaszcza turystycznych, dziś jest dostępna dla każdego pasażera autobusów GPA.

Na tle opisanych nowinek blado wypada komunikacja miejska w Pruszkowie. Nie ma dedykowanej aplikacji, więc znalezienie rozkładu jazdy oznacza konieczność przeklikania się przez kilka podstron na stronie miasta. Co prawda podróż można zaplanować w aplikacji „Jak dojadę”, ale wskaże ona tylko rozkładowe, a nie rzeczywiste godziny odjazdów. Grodziski PKS, który obsługuje naszą komunikację, udostępnił aplikację „PKS grodzisk maz. – pruszków”, ale od początku nie działa ona poprawnie. Zazwyczaj wskazuje położenie tylko części autobusów na trasie, czasem nie widzi żadnego, zdarza się, że pojazdy nagle znikają z mapki. Potrafi też wyświetlać zaskakujące informacje, np. że autobus jedzie 12 minut przed czasem (!!!). Z punktualnością pruszkowskich linii nie jest najlepiej (wiedzą to zwłaszcza pasażerowie popularnej „jedynki”, która w godzinach szczytu kursuje zazwyczaj bez jakiegokolwiek rozkładu), dlatego dobrze by było, gdy urząd miasta zainwestował wreszcie w nowoczesne kanały informacji o miejskim transporcie.

I na koniec ciekawostka, o której pisaliśmy, ale warto ją przypomnieć. Linia ZTM 817 do Warszawy ma kłopoty z punktualnością w popołudniowym szczycie, dlatego można i warto ją obserwować np. w aplikacji BusLive (apka obrazuje położenie wszystkich tramwajów i autobusów ZTM w czasie rzeczywistym, także pod Warszawą) – to niezwykle wygodne rozwiązanie dla pasażerów 817 czekających i denerwujących się na przystankach.

Artykuły, które również mogą Cię zainteresować:

REDAKCJA POLECA
Rada Gminy Michałowice będzie obradować nad przystąpieniem do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru "Sokołów, Suchy Las" Gospodarka Przestrzenna

Mieszkańcy Pęcic kontra hale magazynowe. Dziś ważne głosowanie

Konstanty CHODKOWSKI

Rada Gminy Michałowice będzie dziś obradować nad przystąpieniem do planu zagospodarowania terenu na styku Sokołowa i Pęcic. Mieszkańcy obawiają się skutków budowy hali magazynowej w sąsiedztwie ich działek. Na szali jest spokój i komfort życia w Pęcicach. W tle duże pieniądze i wątpliwości co do czystości intencji jednego z radnych.