Bezpłatna komunikacja miejska w Pruszkowie?

(179)

Od 1 lipca wszyscy posiadacze Karty Mieszkańca mają zyskać prawo do bezpłatnych przejazdów wszystkimi miejskimi liniami autobusowymi uruchamianymi przez Pruszków.

To duża zmiana. Dziś biletów nie muszą kupować pasażerowie, którzy mają przy sobie jednocześnie: Pruszkowską Kartę Mieszkańca oraz kartę ZTM z zakodowanym biletem 30- bądź 90-dniowym na II strefę biletową (może to być klasyczna karta ZTM, albo metropolitalna, wydawana przez Urząd Miasta w Pruszkowie). Ci, którzy legitymują się tylko Kartą Mieszkańca, kupują bilety za 1 zł (normalny) i 50 gr (ulgowy) – od 1 lipca do darmowych przejazdów ma wystarczyć tylko ta karta.

Projekt uchwały rady miasta w tej sprawie jest już gotowy, w najbliższy poniedziałek będą go opiniować radni z Komisji Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska, potem jeszcze będzie musiał być przegłosowany przez wszystkich radnych na sesji.

Jaki jest cel zmiany? „Bezpłatne przejazdy zachęcą mieszkańców do korzystania z komunikacji zbiorowej i tym samym zmniejszą natężenie ruchu, co pozytywnie wpłynie na środowisko  poprawiając jakość powietrza w naszym mieście” – czytamy w uzasadnieniu projektu, podpisanym przez prezydenta Pawła Makucha. „Wprowadzenie bezpłatnej komunikacji odciąży także domowe budżety rodzinne. Jednym z zadań darmowej komunikacji jest budowanie pozytywnych postaw społecznych, dzięki którym pruszkowianie już od najmłodszych lat będą przyzwyczajeni do korzystania z komunikacji miejskiej. Propozycja bezpłatnych przejazdów dla mieszkańców posiadających Pruszkowską Kartę Mieszkańca wzbogaci również ofertę ulg Pruszkowskiej Karty Mieszkańca oraz zachęci mieszkańców do rozliczania podatków w naszym Mieście”.

Data wprowadzenia zmiany nie jest przypadkowa. 30 czerwca wygasa umowa z PKS Grodzisk Mazowiecki na obsługę linii autobusowych na terenie Pruszkowa. 1 lipca tę obsługę przejmie firma wyłoniona w nowym przetargu (choć oczywiście nadal może to być grodziski PKS), jednak będzie musiała zaoferować nowoczesne, klimatyzowane pojazdy, wyposażone m.in. w elektroniczne wyświetlacze nazw mijanych przystanków oraz system zliczania pasażerów. O takich wymaganiach mówił kilkakrotnie prezydent Paweł Makuch. Uruchomiona zostanie też nowa linia z Bąków, przez Żbików, do centrum Pruszkowa.

Wraz z wprowadzeniem bezpłatnych przejazdów dla pruszkowiaków mają wzrosnąć ceny biletów dla osób nieposiadających Karty Mieszkańca. Za jednorazowy normalny zapłacą 4 zł (dziś 3 zł), za ulgowy 2 zł (dziś 1,50 zł).

Oczywiście ostateczna decyzja, czy korzystna dla mieszkańców zmiana wejdzie w życie, zależy od radnych. Ale wydaje się mało prawdopodobne, by ją odrzucili – w całym kraju miasta wprowadzają bezpłatne przejazdy dla swoich mieszkańców (wszystkich, albo dużych grup), motywując to względami ekologicznymi, jak i chęcią nagrodzenia tych, którzy w danym mieście odprowadzają podatki. W Pruszkowie temat kilkakrotnie pojawiał się na posiedzeniach komisji – niektórzy radni i działacze społeczni zastanawiali się, czy takie rozwiązanie byłoby dużym obciążeniem finansowym dla miasta. Radny Andrzej Kurzela (niezależny) we wniosku do budżetu na 2020 rok proponował zwolnienie z opłat za przejazdy pruszkowskimi autobusami uczniów szkół podstawowych i średnich.

“Projekt uchwały rady miasta w tej sprawie jest już gotowy, w najbliższy poniedziałek będą go opiniować radni z Komisji Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska”

Całkowicie bezpłatna komunikacja funkcjonuje dziś w kilkunastu miastach w Polsce, na przykład w Żorach, Ostrołęce, czy Kozienicach. Samorządy najczęściej takie uprawnienie przyznają wybranym grupom społecznym, zazwyczaj uczniom i seniorom (Warszawa, Wrocław, Białystok). W Pabianicach bezpłatne przejazdy przysługują posiadaczom samochodów osobowych oraz osobom, które towarzyszą im w przejazdach po mieście w liczbie co najwyżej równej tej, ilu podróżnych zmieściłoby się w pojeździe – żeby nie płacić muszą się wylegitymować Kartą Pabianiczanina. Od października 2019 roku biletów nie muszą kupować uczniowie miejskich szkół w Łomży – niezależnie od miejsca zamieszkania. Prezydent tego miasta zapowiedział jednak, że chciałby zwolnić z obowiązku kupowania biletów wszystkich łomżan, a być może nawet mieszkańców innych gmin – sprawa ma się wyjaśnić w 2020 roku. W Legionowie część linii obsługuje warszawski ZTM – i tam opłaty obowiązują – ale miasto samo uruchamia też trzy miejskie linie, które dla posiadaczy Karty Legionowianina są bezpłatne.

Od 1 listopada z Pruszkowa na Okęcie kursują autobusy R1, organizatorem tej linii jest gmina Raszyn. Mieszkańcy Pruszkowa kupować bilety muszą, ale już raszynianie – jeśli posiadają wydawaną przez tamtejszy urząd gminy kartę metropolitalną ZTM z zakodowanym biletem okresowym – jeżdżą tym autobusem gratis.

“Jakiekolwiek opinie zawarte w artykule są osobistymi poglądami jego autora i nie odzwierciedlają opinii innych autorów bloga zpruszkowa.pl ani opinii wydawcy bloga zpruszkowa.pl. Polityka wydawcy wymaga kategorycznie od autorów, by nie używali określeń zniesławiających, nie naruszali ani nie zezwalali na naruszanie praw autorskich ani jakichkolwiek innych regulacji prawnych korzystając z bloga zpruszkowa.pl. Jakiekolwiek publikacje sprzeczne z polityką wydawcy stanowią przekroczenie zakresu uprawnień autora publikacji. Wydawca nie bierze odpowiedzialności za tego typu publikacje, a autor będzie osobiście ponosić odpowiedzialność za powstałe w wyniku jego publikacji szkody i zobowiązania.”

Sławomir Bukowski

Rodowity pruszkowiak, dziennikarz prasowy, podróżnik. Pracował jako reporter miejski, redaktor, wydawca. Specjalizuje się w tematyce samorządowej. Interesuje się rozwiązaniami smart city, problematyką transportu i mobilności miejskiej. Prywatnie zwariowany podróżnik, jeździ tam gdzie dowiozą go tanie linie, uwielbia wędrówki z plecakiem od rana do nocy, lokalną kuchnię i wino.

PROFIL REDAKTORA