Logo facebook - Ikona Logo instagram - Ikona Logo youtube - Ikona
zpruszkowa.pl logo

Autobusem GPA z Malich do Piastowa, Izabelina i Dziekanowa Leśnego. Czy taka linia ma sens?

Sławomir BUKOWSKI
Zamiast poprowadzić planowaną linię 97 do centrum Pruszkowa, GPA postanowiły zakończyć ją w Malichach. Trochę wbrew logice. Ale to można jeszcze poprawić.
Autobus Sieci Gpa
Ilustracja: Autobus Sieci Gpa

Grodziskie Przewozy Autobusowe przekazały do konsultacji społecznych plan nowego planu transportowego. Załącznikiem do niego są mapki z aktualnymi oraz planowanymi do uruchomienia połączeniami. Mieszkańców Pruszkowa szczególnie zainteresować może jedna – nr 97 – do Dziekanowa Leśnego. Autobusy zaczną kursować 1 grudnia 2024 roku. Pomysł znakomity, gdyby nie to, że na terenie Pruszkowa pętlę zaplanowano na ulicy Sadowej w Malichach, skąd autobusy wyruszałyby bezpośrednio w kierunku Piastowa.

Związek powiatowo-gminny „Grodziskie Przewozy Autobusowe” z każdym rokiem powiększa się. Niedawno swój akces zgłosił powiat warszawski zachodni i w lipcu został pełnoprawnym członkiem. GPA pracują teraz nad nowym układem linii autobusowych, a z pierwszymi propozycjami można zapoznać się w załączniku do planu transportowego. Wśród nich jest właśnie 97 z Malich do Dziekanowa Leśnego.

Linia będzie bardzo długa. Autobusy z pętli w Malichach pojadą do Piastowa, stamtąd przez Bronisze do Ożarowa Mazowieckiego, następnie do Starych Babic, przez Lipków do Izabelina, aż wreszcie przez Laski, Łomianki i Kiełpin dotrą do Dziekanowa Leśnego. 44-km trasę pokonają w około półtorej godziny. Mają kursować 6 dni w tygodniu – od poniedziałku do soboty – co godzinę.

Linia 97

Nie ulega wątpliwości, że GPA robi ukłon w kierunku mieszkańców Malich, którzy zyskają już drugą linię do Piastowa (dziś mają 62), aby w kilka minut móc dojechać do stacji Kolei Mazowieckich i SKM oraz do sklepów w Piastowie, do których mają bliżej niż do Pruszkowa. Maliszanie postulat poprawy komunikacji autobusowej na swoim osiedlu zgłaszali od lat, ale w poprzedniej kadencji władze Pruszkowa na ich prośby pozostawały głuche. Zostali wysłuchani dopiero przez GPA, mimo że Pruszków członkiem związku jeszcze nie jest – linię 62 kursującą z Piastowa do Janek i Raszyna „przełożono” z Alej Jerozolimskich na lokalne drogi w Malichach. Planowana dziś 97 dublująca na odcinku Malichy – Piastów linię 62 wzmocniłaby ofertę komunikacyjną do stacji PKP i SKM w Piastowie.

O ile pomysł nowego połączenia zasługuje na uznanie, o tyle wydaje się,  że GPA zatrzymały się w połowie kroku. Już teraz można spokojnie postawić tezę, że wykorzystanie autobusów linii 97 na odcinku Piastów – Malichy nie będzie wybitne. Dużo większym zainteresowaniem mogłyby się cieszyć, gdyby zamiast kończyć w Malichach pojechały do centrum Pruszkowa – do pętli przy PKP Pruszków albo WKD Pruszków.

Argumentów „za” jest wiele. W rejonie Ożarowa, Bronisz czy Łomianek ulokowało się wiele firm będących miejscem pracy. 97 pozwoliłaby na dojazdy do pracy komunikacją zamiast własnym samochodem. Co więcej, autobusy dotrą w rejon szpitala dziecięcego w Dziekanowie Leśnym czy ośrodka dla niewidomych w Laskach, pełnić więc będą funkcję społeczną. Dojdzie do tego funkcja turystyczno-rekreacyjna – będzie można dojechać transportem zbiorowym z Pruszkowa w rejon popularnych szlaków turystycznych w Puszczy Kampinoskiej.

Tutaj pojawia się jeden problem. Na pętli WKD Pruszków jest dziś ciasno, kończą tam trasę autobusy miejskie nr 4 i 5 i może brakować miejsca postojowego dla kolejnej linii. Podobnie przy PKP Pruszków – w trakcie kuriozalnej przebudowy ulicy Sienkiewicza zrealizowanej w poprzedniej kadencji przez powiat pruszkowski pod rządami starosty Krzysztofa Rymuzy zlikwidowano stanowiska postojowe dla autobusów. Kierowcy linii GPA 60, 66 , 67 i 78 mają problem, gdzie zaparkować czekając na rozkładową godzinę odjazdu. Aby skierować tam linię 97 należałoby, w porozumieniu z miastem Pruszków, na przykład przenieść postój TAXI spod dworca na teren parkingu po drugiej stronie ulicy, a zatoczkę TAXI zaadaptować na dodatkowy przystanek.

Jest jeszcze inne wyjście – linię 97 można z Malich skierować ulicą Sadową i dalej Alejami Jerozolimskimi oraz al. Wojska Polskiego na osiedle Staszica na pętlę, gdzie miejsc postojowych dla autobusów jest pod dostatkiem. To rozwiązanie kompromisowe, ale pozwalające wykorzystać potencjał linii, która może zaspokoić wiele potrzeb komunikacyjnych rozrastającego się Pruszkowa i sąsiednich gmin.

W tej chwili trwają konsultacje projektu planu transportowego GPA (z całością opracowania można zapoznać się TUTAJ). Uwagi należy przesyłać na adres: biuro@gpa.grodzisk.pl z tytułem „Konsultacje planu”. Można postulować m.in. właśnie korektę planowanej linii 97.

I na koniec ciekawostka – na linii 97,  podobnie jak na 60, 61 i 62 – mają być honorowane bilety 30- i 90-dniowe ZTM zakodowane na karcie miejskiej. To jeszcze jeden argument za tym, aby włączyć ją w system transportowy Pruszkowa. 

Artykuły, które również mogą Cię zainteresować: